Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokslutsprogram för Mac

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er. Mitt första inlägg här trots att jag är Mac-användare sedan 1985!

Jag sysslar lite med bokföring och kör då med Step One Bokföring. Nordstetds Juridik AB har ett käckt (något dyrt dock) program för att göra bokslut och naturligtvis bara för för PC, inga planer på att porta det heller.

Frågan är allstå om någon känner någon produkt för att skapa bokslut samt även inventarieregister med avskrivningar och hela klabbet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 21:04

Jag kör också med Step One, men har inte de det du söker. Montania har ju flera varianter på sina Step One program.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

Ursprungligen av peranders:

Hej på er. Mitt första inlägg här trots att jag är Mac-användare sedan 1985!

Jag sysslar lite med bokföring och kör då med Step One Bokföring. Nordstetds Juridik AB har ett käckt (något dyrt dock) program för att göra bokslut och naturligtvis bara för för PC, inga planer på att porta det heller.

Frågan är allstå om någon känner någon produkt för att skapa bokslut samt även inventarieregister med avskrivningar och hela klabbet?

Bokslut kan Du nog göra i de flesta program. Själva bokslutet innebär ju egentligen att Du "Stänger böckerna" d.v.s för över resultatet från resultaträkningen (kontonnr 3000 - 9999) till balansräkningen (kontnr 1000 - 2999) och förhindrar vidare kontering i det avslutade året. Dessförinnan skall Du förstås ha gjort en del transaktioner typ avskrivningar, nedskrivningar, avsättning i fonder etc. Det flesta av dessa transaktioner kräver visst manuellt hanterande och man gör klokt i att konsultera någon som behärskar området - en revisor t.ex - och han har dom där fiffiga programen från Norstedts till sin hjälp. Det är lätt att exportera uppgifter från Ditt bokföringsprogram (i princip oavsett vilket) till Norstedts program via s.k. SIE-fil.

Inventariebok med automatiserade avskrivningsrutiner och beräkning av vinst/förlust vi inventarieavyttringar har vi haft som standard i vårt program UNI_EKO sedan 1994.

1
Bevaka tråden