Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabba kort till kameran. Värt pengarna?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 19:44

Jag har en Canon 20D sedan i höstas och tänkte nu köpa ett större minneskort. Har kollat på SanDisk Extrem III som ska klara 20 Mb/sek. Frågan är nu är det någon idé att kosta på de extra pengarna och köpa det betydligt dyrare kortet än ett lite långsammare kort?
Idéer, synpunkter, tips?

Beror helt på vad Du fotograferar. Jag har ett stort långsat kort (Microdrive) och ett mindre men supersnabbt för att vara lite agrderad. Den enda gången jag sätter i det lilla kortet är när jag fotar "rörliga" saker, ungar t.ex. annars sitter MD i för jämnan.

• Oregistrerad
  • 2005-02-25 08:35

Jag ycker nog att det är att kasta pengarna i sjön att lägga extrapengar på ett sundisk extreme III.
Jag tror du kommer märka väldigt lite skillnad i väldigt f situationer.

en annan sak att tänka på när man pratar om hur fort kortet kan skriva är ju hur fort kameran kan skicka info till kortet, klarar kameran bara 10 mb/s så spelar det ju ingen roll om kortet kan skriva 3000 mb/s det går ju inte fortare för det...

//Peter

• Oregistrerad
  • 2005-04-01 17:08

Den naturliga följdfrågan blir då: Är det någon som vet hur snabbt en 20D kan skicka inormationen till kortet? 5, 10, 15, 20 Mb/sek? Har sökt på Canons hemsida men där är de lite förtegna om de tekniska detaljerna (eller också är det bara att jag inte hittat infon).

Jag känner som att korten är snabbare nuförtiden. Köpte nyss ett 512MB "vanligt" CF-kort och bilderna sparas snabbare än på mitt gamla 128MB CF-kort trots att det ska vara samma slags kort.

Jag läste några tester på fotosidan och där var 1 GB Extreme III snabbast på att skriva/läsa RAW-filer. Men i övrigt, när det gällde Jpeg i högsta kvalité var det rätt jämt skägg mellan Extreme III och Ultra II-korten. Så det beror på vad du ska göra.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-01 19:24

Nu börjar den här sidan bli lite gammal, men om du söker på nätet kan du nog hittade liknande nyare jämförelser!
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/

Ursprungligen av memark:

Nu börjar den här sidan bli lite gammal, men om du söker på nätet kan du nog hittade liknande nyare jämförelser!
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/

Intressant. De snabbare skriver 2 1/2 Mb/s. Jag beställde nyss ett SD som enligt butiken ska klara 5 Mb/s i skrivning och 10 M/s i läsning. Är det bra eller är SD generellt snabbare? Finns det tester på annat än CF? När jag nu kollar lite mer så står det att SanDisk Ultra II klarar 10 Mb i läsning och 9 Mb/s i skrivning, bättre men dyrare än vad jag beställt.

Flashminnenas hastighet är en soppa. Om hastigheten specas så är det inte säkert att både läs- och skrivhastighet specas, kamerorna specar inte vilken hastighet de kan dra nytta av, och somliga specar i "66x" och somliga med Mb/s... Det känns som om man vill ha fler tester av det där slaget.

• Medlem
  • 2005-04-01 20:31

Hej

Här kan man se lite olika data sorterat på kameramärke

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7303

Antar att hög läshastighet är ett extra plus om man vill ha ut flera Gb till datorn.

/magnus

• Oregistrerad
  • 2005-04-01 22:35
Ursprungligen av Dr-J:

Hej

Här kan man se lite olika data sorterat på kameramärke

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7303

Antar att hög läshastighet är ett extra plus om man vill ha ut flera Gb till datorn.

/magnus

Bra sida! Fick verkligen svar på min fråga. Verkar som om ett Extrem-kort som klarar 20 MB/sek är betydligt snabbare än kameran. Lägger nog de hundralapparna som skiljer mellan Ultra- och Extrem-kortet på en firewireläsare.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-01 23:36

Jag vet inte vilken storlek du är ute efter, men jag köpte ett 2 GB Kingston CF Elite Pro för runt 1500 i höstas, och det är jag otroligt nöjd med. Så stirra dig inte bara blind på Sandisk!

1
Bevaka tråden