Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Express; kapitelmarkörer funker ej i iDVD

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag redigerar en kort film i FCE. När jag ska lägga in kapitel för att få på DVD'n då väljer jag "add marker" i menyn alt. klickar på markerknappen i Canvasfönstret.
Sen exporterar jag det som en oavhängig QuickTime Movie. OK, så allt väl men sen då:

Öppnar jag filen i QuickTime så syns kapitlena i nedre högra kanten. bra bra! Men vid import till iDVD så följer inte kapitlena med. Vad gör jag för fel? jag har försökt med "edit markers" men den menyraden är grå - märkligt då jag har markers i projektet.

Jag har Final Cut Express 2, iDVD5 och X.3.7.

Du måste tala om vilken sorts marker du lägger in, exempelvis genom att trycka ned
m-tangenten två gånger så som följande text ur help beskriver det:

To add chapter, compression, and scoring markers to a clip or sequence:
1 Open a sequence clip in the Viewer,.
2 Move the playhead to the frame where you want to place the marker, then press M to
set the marker.
3 Press M again to open the Edit Marker window.
4 Click Add Chapter Marker, Add Compression Marker, or both, then click OK.
The appropriate code is automatically added to the Comment field.

Löser det här ditt problem?

Ursprungligen av Bertil N:

Du måste tala om vilken sorts marker du lägger in, exempelvis genom att trycka ned
m-tangenten två gånger så som följande text ur help beskriver det:

To add chapter, compression, and scoring markers to a clip or sequence:
1 Open a sequence clip in the Viewer,.
2 Move the playhead to the frame where you want to place the marker, then press M to
set the marker.
3 Press M again to open the Edit Marker window.
4 Click Add Chapter Marker, Add Compression Marker, or both, then click OK.
The appropriate code is automatically added to the Comment field.

Löser det här ditt problem?

Nej. Jag testade detta och då kommer markörerna endast med i Viewern, alltså bara i klippet & utan att synas i tidslinjen eller Canvasfönstret. Markörerna kom inte med i den exporterade QuickTimefilmen. Så jag gjorde om det igen genom att bara jobba i Canvasfönstret och utan att något individuellt klipp var markerat. Då kom markörerna med i QuickTimefilmen. iDVD däremot, skapar inte några kapitel. Jag kollade i iDVD och ställde in att det alltid ska skapas kapitel och att det är inställt på "bästa prestanda" men det hjälpte inte det heller.

Nu har jag testat och kommit fram till att det borde vara iDVD som inte klarar detta. Jag menar att om det går att skapa en QuickTimefilm som har markörerna med så ska banne mig iDVD fatta det! Det har alltid gått innan iDVD5 kom in på banan.

Testade att installera iDVD4 men det gick inte att "nergradera". Synd! jag får importera filmen till iMovie HD och skapa nya kapitel där. För det ska iDVD5 väl fixa i alla fall.

Edit: Jag tog bort alla markörer i FCE, så slapp jag dessutom en vit överkant på filmena i QuickTime. Sen importerade jag den till iMovie HD, lade in markörer och skapade ett iDVDprojekt som fungerade som jag ville.

Bökigt? Ja. Värt besväret? Jo, eftersom Final Cut ger mig bättre redigeringsmöjligheter.

Senast redigerat 2005-02-27 23:11
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-28 09:21

Du kanske ska prova DVD studio pro?

Har du funderat på att prova DVD studio pro?
Jag har jobbat lite med 1.5 och har bara för ett par veckor sen gått över till 3.0.
Det är ganska lätt att göra kapitel i DVD studio.
Jag har också varigt igång med iDVD och det finns helt klart fördelar med den. (hade iDVD 3)
Men ta en titt på DVD studio, det är inte så mycket svårare än iDVD, men många gånger bättre.

"Let me know"
Dodo

Ursprungligen av Dodo:

Har du funderat på att prova DVD studio pro?
Jag har jobbat lite med 1.5 och har bara för ett par veckor sen gått över till 3.0.
Det är ganska lätt att göra kapitel i DVD studio.
Jag har också varigt igång med iDVD och det finns helt klart fördelar med den. (hade iDVD 3)
Men ta en titt på DVD studio, det är inte så mycket svårare än iDVD, men många gånger bättre.

"Let me know"
Dodo

Tack, nog har jag lekt med tanken. Men det kostar en slant också.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-28 22:51

Jag blev lite nedslagen när jag läste detta imorse. Jag skulle nämligen hjälpa en kund med precis detta. De redigerar film i FCE, och ville nu bränna en DVD med chapter-indelning.

Det visade sig dock inte vara några problem. Vi skapade bara chapter markers i FCE precis som BertilN beskrev ovan. Exporterade som "Final Cut Movie" och var noga med att ta med chapter markers, finns en dropmeny för att välja detta. När vi sedan importerade filmen i iDVD skapades det chapters så automagiskt så jag trodde inte mina ögon. Det funkade inte när vi bara drog in filmen till iDVD-fönstret, kanske så du gjort?

Jag kommer inte ihåg vilken version av FCE de kör, men det var iaf iDVD 4, om det kan spela någon roll.

Lycka till Svante!

Ursprungligen av johanf:

Jag blev lite nedslagen när jag läste detta imorse. Jag skulle nämligen hjälpa en kund med precis detta. De redigerar film i FCE, och ville nu bränna en DVD med chapter-indelning.

Det visade sig dock inte vara några problem. Vi skapade bara chapter markers i FCE precis som BertilN beskrev ovan. Exporterade som "Final Cut Movie" och var noga med att ta med chapter markers, finns en dropmeny för att välja detta. När vi sedan importerade filmen i iDVD skapades det chapters så automagiskt så jag trodde inte mina ögon. Det funkade inte när vi bara drog in filmen till iDVD-fönstret, kanske så du gjort?

Jag kommer inte ihåg vilken version av FCE de kör, men det var iaf iDVD 4, om det kan spela någon roll.

Lycka till Svante!

Hmmm... Tackar för sporren! Jag har iDVD5 som sagt och misstänker den just nu. Jag testade både att gå via importmenyn och att bara dra in den med samma otillfredställande resultat. Jag kommer att försöka flera gånger men fattar just nu inte om jag missar något. Det borde ju gå.

1
Bevaka tråden