hej!
jag har varit inne och kikat på inlägg tidigare, (läst en hel del nyttiga kommentarer) men inte skrivit någon presentation. Men nu tyckte jag det var på tiden.

Jag är macfrälst sedan början av 90-talet då vi fick en Mac SE till vårt klassrum på en grafisk design-utbildning. Vi hade en SE till 12 personer och den var så värdefull på utbildningen att jag t.o.m. fysiskt skyddat den från vad jag trodde var ett stöldförsök.

När utbildningen var klar köpte jag faktiskt först en pc av ekonomiska skäl (fick ett kompispris). Men ganska snart köpte jag min första egna mac. Det var en 7500 som inköptes -95 via annons i GP, och den var djupt älskad. Den gick som tåget och var en toppenmaskin trots en del omstarter. Men en dag kände jag att utvecklingen sprungit förbi min kära mac så jag gav bort den (kunde inte slänga den) och köpte en iMac, blå. Den var helt ok och funkar helt ok fortfarande men har inte satt lika djupa spår som 7500. Ett år efter 7500:an köpte jag en Apple Laser Writer 12/640 och den är fortfarande en mycket bra svartvit skrivare. Ett år efter iMacen köpte jag en vit iBook som tuffar på bra och är smidig att resa med.

Men min bästa mac-arbetskompis är idag en G5:a med Apple Cinema Display, 20". En kanondator. Och häromdagen fick den ett nytt kul tillbehör, en M-Audio Keystation. Så nu ska här snart spelas, ska bara hitta ett passande musikprogram först. På programfronten är favoriterna annars InDesign och Illustrator ihop med det numera insomnade Font Gander som var ett superbra typsnittsboksprogram (tar gärna emot tips om någon vet något liknande, man drog in typsnitt direkt med drag n´drop och kunde skriva ut sidor med en massa typsnitt utan att aktivera dem). Men nu är det dags att lämna macvärlden för idag med glada hälsningar!