Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning - kanske - kanske inte

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade problem med att uppdatera Photoshop 7 (Sv) till 7.0.1 och lade ut en tråd om det.
Fick tips om att det ev. skulle funka att uppdatera under 9an.
Så jag startade om aggregatet under 9an, så snart desktop kom upp fick jag en massa underliga felmeddelanden som upprepade sig i all oändlighet. (Jag kan Classic Mac OS ganska bra).
Det slutade inte så jag gjorde en force quit.
Innan detta intermezzo hade jag kört det käcka multiprogrammet Cocktail, också på inrådan, i samma tråd.
Jag vet inte vad som har framkallat problemet.

För säkerhets skull har jag en LaCie PocketDrive med en kopia av det aktuella systemet och hela baletten.
Men datorhelvetet ville inte starta på den, det var bara en svart skärm. Ibland kom äpplet och kugghjulet upp och sedan ett stopptecken som jag aldrig sett förut.
Macen ville inte veta av backup-skivan, men jag hörde att den läste på den.

Jävlar också, inga Jaguarskivor hemma. Fick ta bilen och åka till jobbet och hämta, 3 mil tur och returk.
Startade upp på jaggaplatta 1. Och valde Diskverktyg. det fanns en fil som var rödmarkerad som hette "overlapped extent allocation (file 333789d)", som inte gick att reparera bort med Skivverktyg.
Inte ens efter 3 ggr, men väl uppstartad på Jaggaplatta nr 1 hittade den en annan HD, för att slippa installera om hela skiten så installerade jag en så liten Jaguar som går på den och la in Drive 10 på den också.
Startade om och körde Drive 10 på den och fick tillbaka min gamla vanliga HD, fast alla "custom icons" är borta, mindre viktigt i o f s.
Det tog fyra timmar in alles. Det som är jobbigast är att Macen inte ville läsa skivan där jag hade en komplett backup från början, en klon av samma disk.
Känner mig en aning strandsatt och vilsen, ganska mycket mumbo-jumbo för att få igång grejorna igen.
Det enda jag gjorde var att starta på 9an efter att ha kört Cocktail.
Sen ballade hela skiten ur, med svart skärm och mer eller mindre död Mac som resultat.

Detta är en brasklapp, med parentes.
Måhända är min Classic-mapp i dåligt skick, men det går att köra Clasic Mode, eller så ställde Cocktail till med en massa skit. Jag vet inte. jag har i all fall haft en jävla massa onödigt jobb, innan hade jag ett system som fungerade perfekt.

Vet inte hur mycket som Cocktail kan lastas för. Det är väl bara ett GUI på sånt som redan finns i UNIX-systemet. Klickade du en gång på varje knapp eller är det någon specifik manöver du misstänker?

Själv har jag använt det suveräna Xupport i ett halvårs tid. Har nog allt som Cocktail har + en del annat och inga bekymmer alls.

Ajjajj! Och jag som tipsade om mumbojumbo-superduper-programmet Cocktail. Nog bäst man tar med sig störtkrukan till jobbet hädan efter.
Det var inget som rök?

Han som har gjort coctail är ju medlem här. Meddela honom om den här tråden och fråga honom kanske?

Programmet blev uppdaterat väldigt hastigt, någon dag efter att det hade dykt upp har jag för mig. Jag har dock ingen aning om vad det var som fixades i uppdateriingen.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: exzero:
Ajjajj! Och jag som tipsade om mumbojumbo-superduper-programmet Cocktail. Nog bäst man tar med sig störtkrukan till jobbet hädan efter.
Det var inget som rök?

Nej, allt verkar vara kvar.
Men du kan kanske ha nytta av störtkrukan ändå, ha den i beredskap.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Vet inte hur mycket som Cocktail kan lastas för. Det är väl bara ett GUI på sånt som redan finns i UNIX-systemet. Klickade du en gång på varje knapp eller är det någon specifik manöver du misstänker?

Själv har jag använt det suveräna Xupport i ett halvårs tid. Har nog allt som Cocktail har + en del annat och inga bekymmer alls.

Jo, jag vet att Cocktail iofs bara är ett GUI, men ändå misstänker jag att den ställde till med något. Jag har en 9a kvar eftersom det är en del grejor jag måste göra där, förutom att Kvarka. Det har fungerat bra tidigare.
Men efter en omgång av Cocktail blev allting helknas.
Nu syns inte Classic-mappen när jag vill välja startskiva. Och det var en superfräsch installation av 9.2.2 jag hade. Systemmappen ser man i Finder, men inte under "Startskiva".
Ska prova med att installera om skräpet sen.

Jag kan berätta en liknande historia.

Jag har en PM G4 dual 867 Mhz. I den sitter ett M-audio Delta 66 ljudkort. Fram tills för 2 månader sedan körde jag enbart Jaguar i den, inget classic över huvud taget.
Men så kom den dagen då jag var tvungen att öppna ett gammalt projekt i Cubase 5.2 så jag installerade Classic och startade upp i 9.2.2. Där installerade jag ljudkortet samt MIDI-interfacet. För att få ljudkortet att fungera i Cubase under 9:an så krävs en ASIO-driver. Det följde med 3 olika ASIO-drivers i ljudkorts installationen nämligen "Delta66 ASIO-driver", "Delta ASIO-driver 2nd-edition" och "Delta 66 ASIO2-driver". Den första gången valde jag ASIO2 drivern och Cubase fungerade ett tag. Men plötsligt så tokhängde sig datorn. Vid omstart fick jag det blinkande frågetecknet.
Jag startade upp på en OS 9 boot CD i hopp om att kunna ändra startskiva. Problemet var bara att hårddisken inte kom upp. Skivverktyg kunde inte hitta min hårddisk, inte heller Norton hittade den.
Skräckslagen startade jag från MacOSX installations skivorna. Skivverktyg hittade HD:n. Jag lät skivverktyg reparera HD´n och städa upp rättigheterna. Men det hjälpte inte, vid omstart fick jag fortfarande ett frågetecken. Provade att zappa PRAM, inget resultat.
Nu så installerade jag om OS X med valet "ta över befintliga användares inställningar". Den installerade glatt och OS X fungerade återigen. Jag behövde bara installera om ljudkortet, MIDI-interfacet och Logic + lite programuppdatering.
Nåväl omstart i OS9 och öppnandes av Cubase. Sedan så stängde jag Cubase och gjorde lite andra saker i OS 9. Hårdfrysning igen och samma frågetecken och samma procedur som ovan för att få datorn att fungera igen.

Nu har jag valt "Delta 66 - ASIO" istället för "Delta ASIO2". Och sedan dess så har det fungerat utan tokfrysningar i OS9.....

Jag kan återskapa detta underliga strul närsomhelst, det är bara att använda ASIO-2 drivern i Cubase under OS 9 och hårddisken förblir osynlig efter omstart. Lite läskigt......och, för mig, ett oförklarligt fenomen.

• Medlem
  • 2003-02-14 07:44

Jag var tvungen att ominstallera jaggan i förrgår...nya program som jag installerat just innan var: Cocktail, proteus v17, office 10.1.3 och USB overdrive..
Nu kör jag inget av dessa, o allt funkar bra. Jag misstänker proteus-betan..men vem vet, osx e jobbigare än nian då det börjar strula

• Medlem
  • 2003-02-14 12:19

jag skulle inte klandra Cocktail, det anropar ju bara
redan välkända kommandon, där du själv kan gå in genom att "visa paketets innehåll" se vilka unixkommandon som verkligen används. Och utifrån detta skapa dig en egen uppfattning om det verkligen är Cocktail som har skapat problem för dig. Tror snarare att problemen bottnar i något annat problem, kanske något problem med disken i sig.

Men som sagt man bör alltid vara lite extra försiktig när man provar nya program, men i detta fall så tror jag faktiskt att det är/var något annat som spöka...

1
Bevaka tråden