Jag hade problem med att uppdatera Photoshop 7 (Sv) till 7.0.1 och lade ut en tråd om det.
Fick tips om att det ev. skulle funka att uppdatera under 9an.
Så jag startade om aggregatet under 9an, så snart desktop kom upp fick jag en massa underliga felmeddelanden som upprepade sig i all oändlighet. (Jag kan Classic Mac OS ganska bra).
Det slutade inte så jag gjorde en force quit.
Innan detta intermezzo hade jag kört det käcka multiprogrammet Cocktail, också på inrådan, i samma tråd.
Jag vet inte vad som har framkallat problemet.
För säkerhets skull har jag en LaCie PocketDrive med en kopia av det aktuella systemet och hela baletten.
Men datorhelvetet ville inte starta på den, det var bara en svart skärm. Ibland kom äpplet och kugghjulet upp och sedan ett stopptecken som jag aldrig sett förut.
Macen ville inte veta av backup-skivan, men jag hörde att den läste på den.
Jävlar också, inga Jaguarskivor hemma. Fick ta bilen och åka till jobbet och hämta, 3 mil tur och returk.
Startade upp på jaggaplatta 1. Och valde Diskverktyg. det fanns en fil som var rödmarkerad som hette "overlapped extent allocation (file 333789d)", som inte gick att reparera bort med Skivverktyg.
Inte ens efter 3 ggr, men väl uppstartad på Jaggaplatta nr 1 hittade den en annan HD, för att slippa installera om hela skiten så installerade jag en så liten Jaguar som går på den och la in Drive 10 på den också.
Startade om och körde Drive 10 på den och fick tillbaka min gamla vanliga HD, fast alla "custom icons" är borta, mindre viktigt i o f s.
Det tog fyra timmar in alles. Det som är jobbigast är att Macen inte ville läsa skivan där jag hade en komplett backup från början, en klon av samma disk.
Känner mig en aning strandsatt och vilsen, ganska mycket mumbo-jumbo för att få igång grejorna igen.
Det enda jag gjorde var att starta på 9an efter att ha kört Cocktail.
Sen ballade hela skiten ur, med svart skärm och mer eller mindre död Mac som resultat.
Detta är en brasklapp, med parentes.
Måhända är min Classic-mapp i dåligt skick, men det går att köra Clasic Mode, eller så ställde Cocktail till med en massa skit. Jag vet inte. jag har i all fall haft en jävla massa onödigt jobb, innan hade jag ett system som fungerade perfekt.