Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa FTP-klienten?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-02 17:31

Vilken FTP-klient är bäst för MacOS X?
Uppdelat på Freeware/Shareware/Kommersiell

  • Oregistrerad
  • 2002-07-02 18:00

Netfinder Shareware, $35 via Kagi

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: carma:
... Freeware ...

Helt klart curl, som är med i grundinstallationen. I och för sig måste man in i terminalen för att köra programmet, men det har väldigt många användbara finesser.

//Mikael

Hur använder du curl? Jag menar, vilka finesser är det du pratar om. Det skulle vara intressant att veta varför man inte använder en drag´n´drop-klient.
Det verkar inte som att man kan browsa runt med den heller.

Jag använder Rbrowser-lite, helt ok för sitt pris. Gratis.

Det är extremt användbart att kunna köra ett ftp-program på hemmamaskinen medan man är någon annanstans.

Främsta orsaken till att jag använder curl är dock att det är relativt enkelt att göra shell- eller perlskript som hanterar vissa funktioner och att det därigenom går att styra genom cronjobb, genom webbläsare med hjälp av php och så vidare. Helt enkelt väldigt anpassningsbart.

Protokollen som stöds är många: ftp, http, telnet, ldap med flera.

Möjligheten till multipla URI:er. (Fast detta går ju enkelt att skapa med något skript, så värdet är kanske inte så stort.)

Det går att skicka egenkomponerade headers och det går att välja att bara läsa http-headers.

Det går att styra ftp-nedladdningar så att de avbryts om de tar för lång tid eller går under en viss bandbredd.

Sedan finns t.ex. cookie- och formulärhantering.

Något som curl saknar och som jag skulle uppskatta är rekursiv nedladdning. Å andra sidan kan man ta hem wget, som klarar detta, och kompilera själv.

//Mikael

  • Oregistrerad
  • 2002-07-03 10:01

Transmit gillar jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-03 10:45

Känner mig lite beige när jag säger det, men ...
fetch
Fungerar bra, använde Transmit tidigare. Men vid något tillfälle när jag inte kom in på en ftp så blev jag klankad på när jag sa att jag använde Transmit (som var snyggt i sig!).
Bytte till fetch, har inte haft ett enda problem sedan dess... fetch fungerar mycket bra. Ej freeware dock!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-04 08:38

Har provat flera FTP-klienter. Den som är bäst enligt mina tester är: TRANSMIT.

Snyggt, enkelt och har de funktioner man behöver. (Plus en snygg ikon!)

[ 04 Juli 2002, 08:38: Meddelandet ändrat av: Robert F ]

Håller också på Transmit.

/brake6

  • Medlem
  • 2002-07-04 14:05

Ummm vill man hålla sig i terminalen är ncftp det enda rätta. www.ncftp.com (den förinstallerade rackaren är antik). I övrigt ligger min röst på Fetch som är en ruggigt kompatibel rackare. Ska man vänta på att komma in och köa en massa skräp är väl HeftyFTP en variant. Curl och Wget är helt ok men är mer generiska get verktyg än ftp-klienter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-04 14:17

Det är ju en ansenlig samling program som har tagits upp här, många bra som jag själv har goda erfarenheter av.

Ingen har nämnt Interarchy, det är ju en synnerligen kompetent ftp:are också. Sen har man ju så mycket andra godisfunktioner att tillgå. Tyvärr inte gratis längre, men ändå.

Över gick från Mac till PC för inte så länge sedan och FTP program till Mac är tyvärr som att gå tillbaka 5 år i utvecklingen. Finns ingen klient med t.ex. status fönster (och full site command hantering), eller FXP. Jag har provat dom flesta (Transmit var OK) och den enda som funkar någerlunda bra är Captain FTP, som också är freeware (såvida du inte ska använda den för ditt företag), enkelt att bara dra mappar direkt till skrivbordet.

En annan sak på ämnet, finns det någon FTP client till Mac som kan se Windows länkade mappar, (mappar som slutar med .lnk), har inte själv hittat någon...

[ 07 Juli 2002, 00:47: Meddelandet ändrat av: parvenu ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-08 00:04

Jag tycker jag gått igenom alla ftp-klienterna som finns med grafiskt gränssnitt och har till slut fastnat för Captain FTP. Något löjligt namn och ikon, men programmet gör vad det skall och på ett snyggt sätt.

  • Medlem
  • 2002-07-11 10:56

Störtlöjligt. Varför är inte den där "anslut till server" (eller vad den heter) en ftp-klient också? Det är lite rasistiskt att kräva mac-only.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-11 11:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Enar:
Störtlöjligt. Varför är inte den där "anslut till server" (eller vad den heter) en ftp-klient också? Det är lite rasistiskt att kräva mac-only.

Mac only är command-k ändå inte?
Du kan ju ansluta till windows servers m.m. !!
smb://

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2002-07-11 11:02

Enar!
Du har helt rätt! Precis vad jag vill ha, Anslut till Server ska givet klara att vara FTP-klient!

Apple hallå!!! Det funkar ju på Windows!!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Enar:
Störtlöjligt. Varför är inte den där "anslut till server" (eller vad den heter) en ftp-klient också? Det är lite rasistiskt att kräva mac-only.

Du avser WebDAV - tror inte att det är endast för mac. OM du tycker att apples eget "Gå / anslut till server" som jobbar med WebDAV är långsamt, testa då Goliath. Min favorit för FTP är annars Transmit. Adreseringarna i WebDAV är HTTP.

Olle

Min favorit är ncftp.

RBrowser är inte så dum, om man kan stå ut med det fula gränssnittet.

Jag kan nästan acceptera Fetch om man kör senaste versionen. Men varför sitter så många och kör gamla version 3 fortfarande?

Vad jag vet kan man inte resuma i Fetch (rätta mig gärna om jag har fel) och därför går den bort totalt för mig.

Transmit har jag aldrig haft problem med när jag regelbundet skickar matrerial till många olika FTP-servrar runt om i Europa...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-11 21:56
Citat:

quote: resuma

Nämen, nu börja svinglischen ta fart riktigt....finns det inte något adekvat svenskt uttryck?

Sorry...
Jag brukar själv agera språkpolis, men i just detta fall så kom jag inte på något helsvenskt uttryck som passade...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-11 22:57

Men det måste ju finnas, eller??

"Återupptagning av sändning" Mja lite långt och inte särskilt beskrivande..

Är det någon som har en idé?

[ 11 Juli 2002, 22:58: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

1
Bevaka tråden