Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB hårddisk låser datorn

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick min nya ibook igår och allt var frid och fröjd tills jag kopplade in en 2.5" extern usb-2 hårrdisk. Den blir mountad korrekt men efter att man bläddrat i den några sekunder i finder så låser sig hela datorn och man måste slå av datorn för att ta sig ur. Badboll helt enkelt.

USB-2 hårrdisken är av märket Canyondrive och fungerar utmärkt med mina pc-burkar och jag har kopplat på extra ström för att undvika att den får för lite ström.

Formaterad i FAT-32 och är 10 Gb stor.

Jag tror att det är en bugg i Mac OS som inte stödjer USB-2 till fullo.

Jag har prövat att koppla mitt flashminne med usb 1.1 och det fungerar utmärkt.

Är det bara vissa USB-2 diskar som fungerar med mac? Eller är det bara Firewire som gäller (men då måste man ju sätta in firewirekort i alla sin pc-s.

/ Johan Ekenstedt

Jag har samma problem med en 3,5 disk. Min är HFS+ formaterad. Så om du inte får svar slipper du att känna dig ensam iaf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-26 09:43

Jag har samma problem med ett 3.5" kabinett för USB2. Installerar jag en drivrutin från tillverkaren så fungerar den bättre. Dvs. den hänger inte datorn, men ibland monteras inte alla partitioner. Apple har inte fixat mitt problem iom 10.3.7 iaf utan jag behöver fortfarande en drivrutin om jag vill använda den.

Kolla i systeminfon i datorn vad den säger att det är för USB2-chipset som används. Om jag inte minns fel så kommer mitt från Genesys Logic.

Ingen firmware eller driver på tillverkarerns hemsida

Skönt att veta att man inte fått ett måndagsexemplar till ibook i allafall.

På tillverkarens hemsida finns bara drivrutiner till Win 98 och inte till mac så jag antar att hårddisk-kabinetten saknar stöd för mac os. Synd, men det är bara att köpa en kabinett som stödjer mac os nästa gång.

Jag lyckades inte se något i systeminfot om vilket chipset.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-27 12:40

Här har du en länk till en tråd om mitt kabinett och var man kan hitta en drivrutin.

I den bifogade filen kan du se hur det ser ut i min sysinfo när jag markerar "USB Mass Storage Device". Där ser man att tillverkaren är Genesyslogic.

1
Bevaka tråden