Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyra en mac?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-02-26 09:36

Jag funderar på att införskaffa en beggad mac och ha den som en server, kan man fjärrstyra den ifrån min G5a så man slipper ha skärm tangentbord och mus kopplad till den, utan kan driva den fråm G5an?
i så fall, vad behöver jag för program? Skulle det gå att fjärrstyra en mac med os 9.1 från en phanter mac?

• Medlem
  • 2005-02-26 09:44

Apple Remote Desktop gör vad du efterfrågar. Om den styr 9.1 vet jag inte.

Om du bara ska styra iTunes kan jag rekommendera NetTunes.

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-02-26 10:07

Ok tack! Ska kolla upp Remote desktop då

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-26 10:22
Ursprungligen av Ovsing:

Ok tack! Ska kolla upp Remote desktop då

Om du vill ha ett gratisalternativ rekommenderar jag VNC. Funkar kanonbra!

Server: http://www.redstonesoftware.com/vnc.html

Klient: http://sourceforge.net/projects/cotvnc/

• Medlem
  • 2005-02-26 11:29
Ursprungligen av akesson:

Om du vill ha ett gratisalternativ rekommenderar jag VNC. Funkar kanonbra!

Server: http://www.redstonesoftware.com/vnc.html

länkjen verkar vara dörd. Jag får iaf inget svar.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-26 13:34
Ursprungligen av Baron:

länkjen verkar vara dörd. Jag får iaf inget svar.

Här funkar länken finfint

• Oregistrerad
  • 2005-03-21 14:58

VNC och ssh

Jag har haft VNC ett tag, men skulle vilja känna mig lite tryggare, och undrar därför om nån har testat vnc via ssh och fått det att funka? Jag har fösökt aktivera det i OSXvnc server (only allow local collectors (req ssh), och fjärrinlogg i systeminställningar, men oavsett vilken klient jag använder kommer jag inte in...

Är det nån som har tips där?

Ursprungligen av ReSign:

Jag har haft VNC ett tag, men skulle vilja känna mig lite tryggare, och undrar därför om nån har testat vnc via ssh och fått det att funka? Jag har fösökt aktivera det i OSXvnc server (only allow local collectors (req ssh), och fjärrinlogg i systeminställningar, men oavsett vilken klient jag använder kommer jag inte in...

Är det nån som har tips där?

Ett sätt att få det lite säkrare är att inte starta VNCserver per default utan att först logga in remote via ssh och sedan starta vnc tjänsten och när du är klar stänga ner.

/S

Håller med Akesson, använd VNC.
Jag har en gammal burk stående i en garderob, visserligen med Panter på men men. På den kör jag OSXvnc som server och sedan använder jag Chicken of the VNC som client att styra med. Helt enkelt kanon. På jobbet så styr jag en Windowsserver med RealVNC-server istället lika smidigt.

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-02-26 11:28

Ok, ska kolla upp VNC!
Vad tror ni annars om timbuktu?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-26 11:35
Ursprungligen av Ovsing:

Ok, ska kolla upp VNC!
Vad tror ni annars om timbuktu?

VNC funkar det alls i OS9? Tycker Timbuktu bör passa dig bäst om du skall styra en Server med OS9 från OSX. men du kan köra OSX själv har jag en G3 266MHz uppskruvad till 300 med 10.2 och det funkar mycket bra. Om du gör det rek. jag VNC som ju inte kostar något.

Ny fråga: Det finns ingen möjlighet att fjärrstyra en mac från en PC?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-26 12:00

Jo VNC är plattformsoberoende. En bra gratis VNC-klient/server till Windows hittar du på www.realvnc.com

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-02-26 12:19

Ok, tackar för alla svar, ska kolla upp programen mer ingående, specielt VNC som ju är "free"

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 14:18

Jag försöker få det till att funka emellan mina två macar. jag kör OSXvnc som server på powerbooken som jag försöker komma åt via eMacen som kör Chicken of the VNC som klient. Men den får ingen kontakt. Sitter med en D-link 604 router emellan datorerna om det gör någon skillnad.

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 15:42

Löste problemet själv. Kom på att man kanske ska släppa igenom datorn genom brandväggen. Efter att detta var gjort så var det klart att använda och det fungerade utan några som helst problem.

1
Bevaka tråden