Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på Lombard?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör en PowerBook G3 (Lombard), 400 MHz, 64 Mb ram, OS 9.2.2. Jag har lekt med tanken att uppgradera till OS X. Vad tror ni? Är det värt att stoppa in OS X i burken? Hur blir prestandan sämre? bättre? Jag brukar vara skeptisk till att satsa pengar på gamla burkar, köper gärna nytt med de senaste programmen.

Är medveten om att jag måste pytsa i mer minne om jag ska köra OS X. Hur mycket rekommenderar ni?

Tacksam för hjälp, då jag känner mig smått vilsen

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-02 22:15

Jag är väl nästan den som kör OS X segast i det här forumet, så jag kan väl delge mina erfarenheter

Kör på iBook 300MHz(samma grafik som lombard) och 160Mb minne. Rullar på riktigt bra efter att 10.1.5 kom med grafikaccelerationen. Jag kör dock inga tunga applikationer, undviker också classicläget, samt bootar om med några dagars mellanrum, fungerar faktiskt bra och jag känner inget akut behov att uppgradera.

Din 400 tror jag räcker väl för att prova och komma igång med OS X så länge du inte ska köra tunga program som photoshop e.dyl. Mitt tips är att satsa på att få 160 eller 192Mb i RAM och spara resten av pengarna till en ny dator.

Satsa på och uppgradera minnet innan OS X. Sitter på en PowerBook G3 333 Mhz med 384 meg ram och jag är förvånad över hur bra OS X 10.1.5 fungerar.

Tycker till och med att det nästan går fortare än vad det gjorde på min f.d G4 400 Mhz dock hade den bara 192 meg ram, något som iofs inte borde påverka skilnaderna jag upplevt med OS X på PowerBooken.

jag har os x server installerad på en PB 333 med 192MB RAM. Funkar väl ok. Jag skulle vilja påstå att RAM betyder mycket i OS X-världen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-03 15:55

Kör Mac OS X på en Lombard 333. Det fungerar OK. Använder man det tungt så vacklar prestandan lite. Däremot är det helt stabilt och äkta multi-tasking till skilnad från OS 9. Jag kör 192 MB vilket är på gränsen. Man kan se i "minnes-monitorer" att det unyttjas max hela tiden av OS X. Så försök hitta en bra lösning där du får mer minne.

Installerade först på 4 GB HD vilket snabbt blev för litet. Köpte en 20 GB på Macoteket.

Eftersom datorn inte är den vassaste är det bra att göra vissa manuella optimeringar ex:
- Lägga dokument (users-mappen) på egen partition
- Hantera virtuellt minne, SWAP-filer, på egen partition.
- Använda verktyg som Shadow-killer m m för att skära ner lite.
- Köra tusentals färger. Mac OS X har KRÄVANDE grafik.

Mac OS X är lite jobb att komma igång men väl värt mödan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-03 17:03

Olof,

På vilket sätt snabbar det upp om man har system och dokument på skilda partitioner?

Vänligen, Ylan

Kör själv på en Lombard 400 med 128MB och tycker att det går utmärkt.

/Krister

jag körde os x 10.0.1 på en sån maskin med 384MB minne och det var väldigt långsamt men maskinen i sig är ju så helskotta trevlig så det är svårt att säga "NEJ!" tiill den.

1
Bevaka tråden