Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Montera .dmg i Findern read-only?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-27 00:29

Goddagens!

Jag har en filserver där jag sparat undan en hel del program, bland annat i dmg-format. Dessa filer kommer jag åt via samba, en montering som är read-only. Om jag dubbelklickar på en .dmg-fil i Findern vill den montera denna read-write, vilket kommer misslyckas eftersom den inte har skriv-rättigheter i utdelningen. Nu upptäckte jag att det fungerar att montera den read-only med hdiutil i terminalen:

hdiutil mount -readonly image.dmg

Nu skulle jag alltså vilja göra samma sak fast i Findern. Att det inte fungerar vid dubbelklick förstår jag. Jag tänkte mer om man kunde få till en fräsig liten applikation som gjorde detta åt mig, och som man kunde välja via "Open With". Första tanken var ett enkelt shellscript, men det gick inte att välja i listan av applikationer under "Open With", inte ens när jag valde "Show all Applications" (nåt liknande står det iaf). Kanske ett applescript går att välja där?

Jag är tacksam för alla idéer och förslag!

Hur beter Finder sig om du låser filen och sedan monterar den?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-27 18:42

Förstog först inte vad du menade, men efter lite klickade hittade jag "Locked"-rutan i inforutan. Problemet kvarstår, jag kan kryssa för "Locked", men såfort jag stänger inforutan försvinner symbolen för locked, den kan inte spara inställningen eftersom Findern inte har skrivrättigheter whatsoever.

1
Bevaka tråden