Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lokal SMTP server ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-29 14:14

Skulle vilja aktivera någon slags smtp tjänst på min X klient så man slipper hålla på och fippla med olika smtp servrar m.m hos olika operatörer.

Någon som vet ett enkelt alternativ att
sätta upp/aktivera en enkel smtp tjänst
i 10.1 ?

// kimmo

Se tidigare inlägg om mailserver o localhost i just detta forum

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-29 15:51

Aha, nu hittade jag det! Här kommer alltså svaret på min egen fråga:

<snipp>
You can run sendmail to be your own SMTP server. While most people really have no need to do this, some of us just like the power. However, you can´t just run it. You´ll have to modify a few things.

Your first step will be to edit "/etc/hostconfig" from your terminal. I recommend you use either pico or vi, two of the built in text editors. Unless you know vi, you´re probably better off using pico. You need to change "MAILSERVER=-NO-" to "MAILSERVER=-YES-" as well as "HOSTNAME=-AUTOMATIC-" to "HOSTNAME=host.yourdomain.whatever" then save the file.

You´ll also need to issue one other command: "chmod 755 /" This sets permissions on the root level that sendmail requires for operation. While I´m not sure why, I do know that sendmail requires this. Perhaps as a security consideration.

You should be all set now. Just reboot your machine and sendmail will start during the boot process. You can then point your email software´s smtp server to "localhost" and start sending mail. However, you´ll want to monitor the mail log to see if it´s working. Type "tail -f /var/log/mail.log" to monitor the mail log in your terminal window.

Your new SMTP server is now set to deliver mail. If, for any reason, a message is undeliverable, it will go into the mail queue (/var/spool/mqueue) and sendmail will try to send it again once an hour.

Some ISP´s don´t allow smtp connections through them but require that you relay to their server from yours. Earthlink is one such example. If you are getting a message in your mail log that says "no route to host" then this is most likely the cause. This is also why your mail app may not be able to send mail to smtp.mac.com via Apple´s prefered service provider. If this is happening to you, then you´ll need to edit "/etc/mail/sendmail.cf". Look for a line that says simply "DS" and modify it with your normal smtp server for relaying purposes. My line looks like this:

DSmail.earthlink.net
</snipp>

[ 29-11-2001: Meddelandet ändrat av: kimmo ]

Funkar ovanstående då utan problem?

Den där CHMOD 755 / (dvs för hela root diret) är det bra o göra?
Samuel K du kan väl detta som rinnande vatten?

Har du någon enkel beskrivning av hur man sätter upp sendmail lokalt på datorn, och så endast lokala användare kan nyttja den. Så inga utomstående kör relay över den bland annat.

Vissa kör ju postfix istället för att sendmail är så krånglig att konfiga.
Men vad är det som behöver konfigas mer än ovanstående?

Någon som har ett komplett svar?

Sendmail kan jag inte med så värst bra, men vad gäller chmod:andet kan man faktiskt inte förstöra så värst mycket :). Trots allt kan chmod-operationerna göras om igen, ifall något blir fel. Om man kör ls -la / i terminalen, kan man se rättigheterna för root-katalogen, och åtminstone på min Mac ser det ut så här:

drwxrwxr-t 38 root admin 1248 Feb 4 17:19 .

Av detta kan man utläsa att rättigheterna för root-katalogen är satta så att "andra" kan läsa och exekvera (d.v.s. gå in i och lista) den och så att ägaren (root) samt administratörer (användare i gruppen admin) kan läsa, skriva och exekvera och att. Den vaksamme märker att ett "t" gömmer sig bland rättigheterna (längst till höger). Bokstaven "t" representerar något som kallas "sticky bit", som gör att användare andra än ägaren inte kan byta namn på eller radera andras filer i katalogen, även om de råkar ha skrivrättigheter.

Nu ska jag inte dilla mer om sticky bits utan i stället svara på frågan, tänkte jag. Efter att ha kört chmod 755 bör resultatet se ut så här:

drwxr-xr-t 38 root admin 1248 Feb 4 17:19 .

Resultatet är således att användarna i gruppen "admin" inte längre får skrivrättigheter till root-katalogen. Det är egentligen rätt så trivialt; trots allt ska man helst inte lägga saker i rootkatalogen om man inte är av nöd tvungen. Det finns ju ändå massor med andra ställen på hårddisken att fylla med skrufs Root kan fortfarande skriva till root-katalogen efter chmod 755, och med sudo kan man skapa kataloger under root-katalogen, om man så behöver. Ångrar man sig går det att återställa allt med "chmod 1775"!

Haha.. visste att jag frågade rätt person :eek:

Tackar..

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Någon som har ett komplett svar?

Kolla på den här sidan .

//Mikael

1
Bevaka tråden