Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firmware uppgradering - endast tredjeparts minnen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att man ska ta ut tredjeparts minnen ur sina macar när man uppgraderar den fasta mjukvaran är något som jag tycker mig läsa i varje tråd, men hur gör man ifall man bara har tredjepartsminnen?
Eller om man har en Mac mini där man har installerat ett tredjeparts minne?
Man får ju som bekant inte öppna minin, garantin bryts då.
Eller rättare sagt; man får öppna minin men garantin slutar gälla ifall något går sönder under operationen...

Senast redigerat 2005-03-05 18:33

Hur ska man göra om man endast har Kingston minnen i sin mac och ska göra en firmeware uppgradering?
Ska man plocka ut allt RAM och köra med 0 Mb internminne då?

Eller är det jag som är ute och cyklar?
Jag har för mig att jag har läst att man ska ta ut tredjeparts minnen när man uppdaterar firmware fast det kanske är fel?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-05 20:19

varför skulle man behöva göra det? Funkar minnet så funkar det, funkar det inte så funkar det inte och det vet du redan innna du gör en firmwareupdatering. Dessutom är inte firmwareupdateringar stora alls och kommer troligtvis inte hamna i en trasig del av ett minne medans man kör uppdateringen. Verkar vara någon sån här allmän grej hos mac-användare att man ska ta ur minnen när inget funkar. Visst kan man ha dåliga minnen men apple gör inte egna minnen och dom byter troligtvis leverantör ofta. Minne som minne så länge dom funkar.

Jag tror att jag har blandat ihop vissa saker.
Jag har fått för mig att man ska ta ut tredjepartsminnen eftersom de har en förmåga att strula (iallafall om man ska tro allt som skrivs här på 99mac) och för att firewire enheter ska dras ut.
Men då har jag en annan fråga istället, hur kommer det sig att man behöver dra ut ethernet sladden när man kör "Hardware test"?
I manualen till Power Mac G5:an står det att det ska vara nödvändigt...

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-05 20:32

ser inte heller någon anledning till att dra ut firewire enheter. Kan man ju göra så inget råkas skriva på en firewirehårddisk när datorn startar om men det borde inte vara någon fara att ha dom i.

Anledningen till att du ska dra ur ethernetkabeln är nog för att hardware test ska kunna köra så smidigt som möjligt. Drar du ut den så behöver cpun inte behandla eventuell in och utgående trafik. Det är enda anledningen jag kan komma på iaf.

Okej, tack för svaren på alla dumma frågor men det är vissa saker som är svåra att veta när man har använt ett inte alltför perfekt Windows 98 under en längre tid.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-05 20:53

Finns inga dumma frågor bara dumma onödiga lösningar på saker

usch win98 det var många år sen jag satt där, inte ens winXP är ju bra

Ja, det där med frågor och lösningar är ju förstås sant.

98 var länge sedan, 7 år sen, eoner i dator sammanhang.

1
Bevaka tråden