Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD Fungerar via USB2 men inte via Firewire

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stoppat in en gammal 80 gb hårddisk i ett chassi med både firewire och usb.
Jag vill självklart använda Firewire som standard men så fort jag gör något med disken så får jag felmeddelande.

Jag kan inte formatera den via Firewire, det kan jag dock via USB2.
Jag kan inte flytta över filer till den via Firewire, men det kan jag via USB2.

Jag har den som Master, vet inte om det har någon betydelse.
Några tips?

Jag får felkod 36 när jag försöker kopiera in något till den. Jag vet inte vad det kan bero på. Finns det något annat program än Skivverktyg som man kan formatera med?

Synd att ingen visste.

Har i alla fall nu fått chassit utbytt men det är samma problem.
Fick denna länken av försäljaren: http://www.macintouch.com/panfirewire.html
Vad tror ni?

• Oregistrerad
  • 2005-05-02 16:46

Varför inte använda USB2? Den ligger på 480Mb/s och vanliga FW på 400Mb/s har jag för mig.

Ingen aning...
(förlåt om lite meningslös post, men jag tyckte det såg så tragiskt ut när ingen svarade!)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-02 17:04

Kanske för att USB2 i praktiken är långsammare än FW? Det skiljer inte mycket men FW är banne mig snabbare, trots vad specen säger.

Jag skulle kunna använda USB men då går fläkten i min PB12" igång i 1000 varv/min, störande. Dessutom vill jag kunna seriekoppla med min andra externa hårddisk.

Vad är det för FW chipset i den då?

Jag har ett externt HD chassi som visade sig ha ett helt värdelöst firewire chip...

Det här kan nog stämma ganska bra...

"Whenever possible, buy a case with the Oxford 911 FireWire chipset; anything else creates the potential for write errors."

Saxat från systeminformation:

FireWire-buss:

Maxhastighet: Upp till 400 Mbit/sek

SYM13FW500-DISK DRIVE:

Tillverkare: LSI Logic
Modell: 0x0
GUID: 0x30DD00300029AE
Maxhastighet: Upp till 400 Mbit/sek
Anslutningshastighet: Upp till 400 Mbit/sek
Underenheter:
SYM13FW500-DISK DRIVE Unit:
Enhetens programvaruversion: 0x10483
Enhetens Spec-ID: 0x609E
Revision av fast programvara: 0xA0B82D
Produktrevisionsnivå: 52.1
Underenheter:
SYM13FW500-DISK DRIVE SBP-LUN:
Kapacitet: 76.69 GB
Borttagbart medium: Ja
BSD-namn: disk2
OS 9-drivrutiner: Nej
S.M.A.R.T.-status: Stöds inte
Enheter:
Elvis:
Kapacitet: 76.57 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: Journaled HFS+
BSD-namn: disk2s3
Plats:

• Oregistrerad
  • 2005-05-02 21:39

Fungerar ditt FW-uttag som det skall? Har du testat i ett annat uttag, om du har något? Jag har hört att man skall kunna "steka" sina FW-uttag på något sätt. Som regel verkar det som om det kan vara en del problem med HDs man sätter i egna fodral. Jag har provat 2 st till min HD och inte något har fungerat som förväntat, men de har någorlunda fungerat.

Ursprungligen av Jörgen U:

Fungerar ditt FW-uttag som det skall? Har du testat i ett annat uttag, om du har något? Jag har hört att man skall kunna "steka" sina FW-uttag på något sätt. Som regel verkar det som om det kan vara en del problem med HDs man sätter i egna fodral. Jag har provat 2 st till min HD och inte något har fungerat som förväntat, men de har någorlunda fungerat.

Jag kör ju med en Lacie Porsche 200 gb + en iPod också så nog funkar FW-porten.
Och jag har provat den på en annan mac också - samma fel.
Hur ska disken vara byglad då? Jag har den som master nu.

1
Bevaka tråden