Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp: G3:a vägrar starta

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon hjälpa mig? Sökt en del på ämnet men inte hittat någon lösning.

Min gamla blådåre skulle re-boota efter en installation.
Jag får en grå skärm med äpplet, men ingen symbol som visar att OSX laddas.
Försökt stänga av och reset:a men, samma sak då.

Kan man starta upp från CD-rom, eller måste man formattera om startskivan. Är inte så bekant med hårdvara, så vill helst komma lite lindrigare undan.

Vänligen, hjälp mig om någon har ett svar på vad jag kan göra.

Tack på förhand

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-02 09:34

Du kan starta från CD genom att hålla ner C-tangenten vi uppstart.

Vad är det du har installerat?

Jo, tack för tipset om C-tangeten.

Jag installerade Pro-tools 6 och datorn bad om re-boot genast när insallationen var klar. Längre än så kom jag aldrig.

Kan inte prova åtgärda saken nu, eftersom på jobb. Datorn hemma.

Försökte helt enkelt sätta i en av skivorna, och CD-driven startade, men inget hände. Kanske C-tangenten hjälper... Hoppas, hoppas.

Jag hittade info om hur man bootar i Safe mode på en extern link. När är det man använder den start-up:en?

Vilken skiva är det man ska boota från? Install CD 1/3? Software-CD:n eller vad? Har aldrig behövt använda skivorna förut, så vet inte riktigt. Kommer inte på rak arm i håg vilka skivor det fanns ens.

Tackar vänligast för tips

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-02 10:14

Safe mode har räddat mig ett par gånger. Kommer inte ihåg vad som var problemet. För mig räkte det med safe mode och reparation av behörigheterna så startade datorn som vanligt efteråt

Ursprungligen av juanito:

Safe mode har räddat mig ett par gånger. [...] För mig räkte det med safe mode och reparation av behörigheterna så startade datorn som vanligt efteråt

Tack för tipset.

Ska försöka med ovannämnda så snart jag är hemma.
Gällande reparation av behörigheterna:
- Vad är det man ska göra när/om man får den startad i Safe Mode? Är det bara ett trix för att få igång den?
Om jag bootar från CD: Vad gör den med maskinen? Mister jag någon information?

Min (över)tro till Mac har nästan varit överdriven tills nu. Kanske man måste få sig en tankeställare genom en krasch förr eller senare...

1
Bevaka tråden