Nu har jag köpt en Upek Eikon, och min första upplevelse är väldigt delad.
Igenkänningen av fingeravtryck är riktigt bra. När jag lästa på en del andra forum lät det som det skulle fungera lite sporadiskt.
Det som dock är lite av en besvikelse är integrationen i OSX. Det enda som den kan göra är att logga in, och samband med det låsa upp valda nyckelringar samt låsa upp datorn när den är satt i vila eller skärmsläckare.
Och i skärmsläckarläget så fastnar den ibland i ett gäng sekunder efter upplåsning innan upplåsningen blir klar och man kan använda datorn igen.
Dessutom kan den inte låsa upp några nyckelringar då, utan enbart när man loggar in som ny användare.
Problemet med laggen när man låser upp kan jag tänka mig kan vara installations-specifik, men det är otroligt irriterande och det spelar ingen roll om jag använder lösenord eller fingeravtryck för upplåsning, själva autentiseringsprocessen känns snabb, det är något efter det som drar ut på tiden.
Problemet med att man inte kan låsa upp nyckelringen med fingeravtryck tycker jag minska säkerheten ganska markant dock. Jag vill gärna låta nyckelringen tajma ut och låsa sig efter 5-10 minuter eller när datorn somnar, och i och med att fingeravtrycksläsaren inte stödjer upplåsning av nyckelringar annat än vid inloggning så hjälper den mig föga att underlätta här...