Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnitt - skriva ut alla snabbt för visning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag har letat och letat på nätet - är det någon som vet om det finns ett program likvärdigt med FontGander Pro, för att enkelt skriva ut egna typnittslistor med alla typsnitt. I Font Gander Pro kunde man välja flera olika layouter och bara dra en hög typsnitt över programmet så var de just de typsnitten som visades och kunde skrivas ut. De behövde inte aktiveras utan bara dras över programmet, mycket enkelt och smidigt. Font Gander Pro från Semplice Soft verkar tyvärr inte ha utvecklats för Mac OSX.

Jag har provat Font Book men den funkar inte på min dator (G5, Mac OSX, 10.3.7). Programmet är rätt krångligt, man måste aktivera utvalda fonter först, och sedan finns inte någon bra layout där man kan se tillräckligt många tecken av så många typsnitt per sida som möjligt. Och så kan jag bara skriva ut första sidan trots att jag skrivit in "skriv ut alla" i utskriftsrutan.

Jag har läst några tidigare liknande diskussioner om problemet i forumen men inte hittat något tips som funkar för mig ännu. Jag vet inte heller riktigt vad dessa programfunktioner kallas, (typsnittsbok?) kanske är det därför jag gått bet? Håller tummarna för att någon har ett hett tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 12:11

I suitcase X1 så går det utmärkt....bara att markera det man vill ha sneak på å printa ut.

//t

jag har Suitcase X1 men kan bara hitta utskriftsfunktion där man först måste aktivera aktuella typsnitt och sedan skriva ut dem med ett snitt per sida. Jag vill kunna skriva ut åtminstone 15-20 typsnitt per sida för en lagom tjock pappersbunt och för att snabbt se vad det är för typ av typsnitt, en överblick helt enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 13:32

Om du inte behöver skriva ut utan bara kika så finns det ett färdigt AppleScript bland exemplen (eller om det kommer med någon gratis "editor pack" från apple).
Eftersom den använder "textredigeraren" så går den ju skriva ut, och texten som ger provet kan du ju editera som du vill.

Bara en idé, det kanske inte passar alls

Font Sampler kanske?

http://www.dotsw.com/fontsampler.html

Du hittar fler om du söker på versiontracker.com

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-02 15:46

kan nämna att i de 'gamla dagarna' så kunde postscript skrivare få problem om man hade för många typsnitt på samma sida.

vet inte om där fortfarande är som så, men det kan vara en källa till fel om det inte fixar sig i skrivaren.
ett, eventuellt, 'fix' till detta är att köra en mjukvaru-rip (vilken inträffar hur som helst när man skriver ut från en bläckstråleskrivare).

lycka till!

Tack för alla tips! Jag hittade ett program på Versiontracker som heter FontThing. Det var precis vad jag letade efter och efter ett snabbt test verkar det funka bra på min dator. Det är bara att dra & släppa mappar med typsnitt (även ej aktiverade fonter) rakt in i programmet, markera de man vill se och/eller skriva ut. Enkelt och snabbt om man har många typsnitt att snabbkolla igenom.

1
Bevaka tråden