Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla hårddiskar tomma efter kort strömavbrott

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår hände något jag inte trodde var möjligt.
Ett kort strömavbrott som skedde när min G4-a var på, ledde till att jag inte kommer åt, eller kan se någon information, på någon av mina hårddiskar, externa eller interna, nästan allt verkar saknas. Förutom att jag inte har någon fullständig backup på allt innehållet på diskarna, har jag säkert gjort fler misstag i mitt agerande vid felsökningen. Så här gick det till:

När jag startade datorn igen efter strömavbrottet bootade OSX 10.3.8 som vanligt, förutom att den automatiska uppdateringen till NAV gick igång utan att lyckas uppdatera något. Detta varade länge. Dessutom saknade jag ett antal ikoner som brukar finnas på skrivbordet och det var oväntat rymligt på alla hårddiskar.
Jag startade om igen och denna gången misslyckades bootningen, det enda resultatet var en svart skärm med ett par rader, för mig, kryptisk text.
Start från OS 10.3 installationsskiva gick fint men fortfarande var hårddiskarna nästan tomma. I Skivverktyg hade ingen skiva någon S.M.A.R.T-status. Jag gjorde repair på varje volym. (Kör sedan Engelska som systemspråk sedan OS 6.07). Ett par volymer behövde en upprepad repair.
Fortfarande inget spår av mina filer.
Omstart gav fortfarande en svart skärm med kryptisk text.
Efter nyinstallation av OS 10.3 på den tidigare startskivan gick det fint att boota från den.
Ett försök att återskapa kataloger med Disc Warrior ledde ingenstans på någon volym. De resulterande katalogerna var lika tomma som de befintliga och sparades därför inte.

Ni som orkat läsa ända hit kanske har förslag på vad som gick snett.
Kanske det också finns något man kan göra för att återfå lite av informationen.
Annars kan det vara intressant med förslag på hur ni har organiserat informationen på diskarna.

Jag skall försöka hitta en struktur som är backup-vänlig för olika typer av information, beroende på hur viktig, unik och skrymmande den är.

Jag hade inte räknat med att förlora informationen från alla hårddiskar samtidigt utan förlitat mig på att ha kopior av all viktig information på skilda hårddiskar ifall någon av dem skulle cracha. Detta verkar inte vara en klok strategi men eftersom backup-media som DVD är små i förhållande till den mängd data jag ville ha rimligt säkert sparad, var det mitt val.

Ursprungligen av thevil:

Jobbigt. Du kanske kan testa med Datarescue.

Datarescue verkar lovande vid en första titt, utan att kunna fixa tillbaka alla filer. Jag skall undersöka möjligheterna med demoversionen av programmet, när jag får mer tid över i helgen och verkar det tillräckligt effektivt på att rädda de värdefullaste filerna köper jag programmet. Demoversionen kan ju allt utom att rädda en mindre fil åt gången.

Ursprungligen av Where?wolf:

Datarescue verkar lovande vid en första titt, utan att kunna fixa tillbaka alla filer. Jag skall undersöka möjligheterna med demoversionen av programmet, när jag får mer tid över i helgen och verkar det tillräckligt effektivt på att rädda de värdefullaste filerna köper jag programmet. Demoversionen kan ju allt utom att rädda en mindre fil åt gången.

Om du har Norton, Testa med Volume Recover. Jag är skeptisk mot Norton, men Volume Recover funkade galant. Vet andra som räddat sina diskar med den också.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-03 10:20

Ni som orkat läsa ända hit kanske har förslag på vad som gick snett.
Kanske det också finns något man kan göra för att återfå lite av informationen.
Annars kan det vara intressant med förslag på hur ni har organiserat informationen på diskarna.

Jag skall försöka hitta en struktur som är backup-vänlig för olika typer av information, beroende på hur viktig, unik och skrymmande den är.

Jag hade inte räknat med att förlora informationen från alla hårddiskar samtidigt utan förlitat mig på att ha kopior av all viktig information på skilda hårddiskar ifall någon av dem skulle cracha. Detta verkar inte vara en klok strategi men eftersom backup-media som DVD är små i förhållande till den mängd data jag ville ha rimligt säkert sparad, var det mitt val.

Jag är förhållandevis ny vad det gäller OS X (och mac) så jag har inga tips på återskapning. Du säger att du har både interna och externa diskar? Är de externa usb eller firewire då? Jag skulle testat att koppla dessa till en annan dator innan du börjar gå lös med diverse diskvertyg på dem och se om en annan dator kan läsa dem bättre.

Jag har själv en extern firewire-disk till vilken jag försöker backupa de (viktiga) filer jag har på min dator. Att bränna cd/dvd med backuper är inte särskilt kul, det är bättre att försöka lagra informationen på flera datorer tycker jag. Har du någon gammal dator ståendes så kan du skaffa en lite större hårddisk till den och använda som "backup-server".

Hoppas det löser sig för dig!

Ursprungligen av Nodde:

Du säger att du har både interna och externa diskar? Är de externa usb eller firewire då? Jag skulle testat att koppla dessa till en annan dator innan du börjar gå lös med diverse diskvertyg på dem och se om en annan dator kan läsa dem bättre.

Jag har själv en extern firewire-disk till vilken jag försöker backupa de (viktiga) filer jag har på min dator. Att bränna cd/dvd med backuper är inte särskilt kul, det är bättre att försöka lagra informationen på flera datorer tycker jag. Har du någon gammal dator ståendes så kan du skaffa en lite större hårddisk till den och använda som "backup-server".

Hoppas det löser sig för dig!

Dom externa diskarna är firewirediskar och normalt är dom bara på när jag vill spara undan någon viktig kopia. När problemet uppstod hade jag ganska nyligen kopierat, men inte kommit mig för att avmontera och stänga av dem. Riktigt maximal otur altså.

Dom externa diskarna är firewirediskar och normalt är dom bara på när jag vill spara undan någon viktig kopia. När problemet uppstod hade jag ganska nyligen kopierat, men inte kommit mig för att avmontera och stänga av dem. Riktigt maximal otur altså.

Det låter otäckt det där. Men HFS+ är väl journalförande, så det borde inte kunna hända, eller? Fast du kanske inte körde HFS+?

Ursprungligen av ptolemy:

Det låter otäckt det där. Men HFS+ är väl journalförande, så det borde inte kunna hända, eller? Fast du kanske inte körde HFS+?

Jodå, både HFS+ och journalförande var aktiverat.

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-03 15:39

Du måste stänga av din dator. Sedan öppnar du den. Bredvid en liten batteri finns en liten knapp. Tryck på den en gång. Sedan stänger du datorn och startar den igen. Det brukar fungera. Glöm inte att koppla ur el-sladen från nätet och ta i något gjordad innan du sätter igång.

Lycka till!

Pancho.

Ursprungligen av Pancho:

Du måste stänga av din dator. Sedan öppnar du den. Bredvid en liten batteri finns en liten knapp. Tryck på den en gång. Sedan stänger du datorn och startar den igen. Det brukar fungera. Glöm inte att koppla ur el-sladen från nätet och ta i något gjordad innan du sätter igång.

Jag tror inte att detta problemet har med power management-kretsarna att göra då det gick fint att starta från en CD.

Tack ändå för tips och uppmuntran.

Senast redigerat 2005-03-03 16:31
Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

Tack för förtydligandet. Det var en klar förbättring och ett föredömme för hur rubriker bör skrivas i framtiden!

Jag har råkat ut för att externa FW-diskar blivit oläsliga efter strömavbrott, har hänt ett par gånger på sistone.
Jag har fått dem läsbara med hjälp av Disk Warrior en gång, den andra gången bet inte DW på dem heller. Då testade jag med Norton Volume Recover, det gick bra.
Den interna disken hände det inget med, men det var vid båda tillfällena en PowerBook så den gick väl över på batteridrift när strömmen gick.

1
Bevaka tråden