Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken ADSL-leverantör ger mest för pengarna?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 14:22

Söker erfarenhet gällande ADSL. Vilka är bäst på att leverera förhållande till pris?

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 14:27
Ursprungligen av Jamais:

Söker erfarenhet gällande ADSL. Vilka är bäst på att leverera förhållande till pris?

Har kört Telia och BBB via ADSL. Mina erfarenheter:

Telia - snabb leverans, man är igång med sitt nät hyfsat omgående. Fungerat stabilt. Lösenordsinloggning vilket jag personligen tycker är irriterande, då var det ganska dyrt (har inte någon egentlig koll på prisläget idag)

Bredbandsbolaget - snabbt och prisvärt nät. Dock hade jag otur med trassliga telefonledningar, vilket innebar en betydligt lägre hastighet stundtals (5mbit istället för 8). Obegripligt och löjligt lång leveranstid, kass support.

Om du inte har något emot att vänta samt är lite kunnig skulle jag dock rekommendera BBB före Telia.

mvh
FrrH

Om du bara kan få ADSL och inte VDSL så finns det ingen anledning att välja varken BBB eller Telia med deras ockerpriser. Jag rekomenderar Glocalnet.

Jag kan tillägga att jag har BBB ADSL och är nöjd om man borsett från priset :/

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 18:22

Olika uppfattningar alltså!! Men tack ändå ))

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-03-02 18:32

Telia var först att erbjuda ADSL för oss halvvägs ut på landet. Det har alltid fungerat och dessutom givit gratis tillgång till Nationalencyklopedin online. Skönt att ha till buds de gånger jag inte orkar gå till bokhyllan.
Ev ekonomiska vinster med att byta kan komma att kosta sämre funktion och lång leveranstid.

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 01:03

För oss som bodde ute på "riktiga" landet krävde Felia minst 500 abonenter för att huvudtaget installera något. Vidare tog det detta eminenta företag över 2 år att bekräfta att "vår" telestation hade den kabel som var nödvändig för ADSL. Självklart blev det ett annat företag som så småningom levererade. Så numera skyr jag detta företag (Felia) om jag bara kan vad gäller dator applikationer.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-04 06:31

Cloclanet.

Vi beställde någonstans runt 15 februari och lovads en leveranstid på mellan 4 och 8 veckor

Igår, 3 mars, kom så modemet och i kartongen även ett brev med inloggningsuppgifter och ett preliminärt inkopplingsdatum 12 mars.
- Perfekt, tänkte jag. Två långa veckor kvar tills vi kan använda det.

Men:

Naturligtvis provade jag om modemet fungerade och - det gjorde det!
Anslöt AirPort Express och ställde in inloggningsuppgifterna för PPPoE sen var det full fart, dvs 0,5 Mbit
:rolleyes:

Bra leverans (denna gång) och bra pris från Glocalnet, alltså.

Eurobell Best Effort (upp till 8 Mbps) för 235.- i månaden om man samtidigt flyttar sitt teleabonnemang. Enda gången jag får lägre hastighet är när de "hyr tillbaka" ledningen till TeleNor nån gång mellan 4 och 6 på morgonen. Det kan jag leva med. Mer info på

Eurobell.se

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 10:41
Ursprungligen av Micke F:

Cloclanet.

Vi beställde någonstans runt 15 februari och lovads en leveranstid på mellan 4 och 8 veckor

Igår, 3 mars, kom så modemet och i kartongen även ett brev med inloggningsuppgifter och ett preliminärt inkopplingsdatum 12 mars.
- Perfekt, tänkte jag. Två långa veckor kvar tills vi kan använda det.

Men:

Naturligtvis provade jag om modemet fungerade och - det gjorde det!
Anslöt AirPort Express och ställde in inloggningsuppgifterna för PPPoE sen var det full fart, dvs 0,5 Mbit
:rolleyes:

Bra leverans (denna gång) och bra pris från Glocalnet, alltså.

Jag vet inte riktigt vad PPPoE innebär (PPP over ethernet)... innebär det att man måste logga in varje gång man försöker komma ut på internet? Kan Airport-stationen spara undan dessa uppgifter i såfall? Eller är det som med telias adsl där man jämt fick starta en webbläsare och logga in innan man kunde köra ICQ eller dylikt

Ursprungligen av ivar:

Jag vet inte riktigt vad PPPoE innebär (PPP over ethernet)... innebär det att man måste logga in varje gång man försöker komma ut på internet? Kan Airport-stationen spara undan dessa uppgifter i såfall? Eller är det som med telias adsl där man jämt fick starta en webbläsare och logga in innan man kunde köra ICQ eller dylikt

Med telia tror jag att man kan installera ett litet program som loggar in dig. Funkar skapligt. Jag fixade IC Login en gång i tiden till en kompis (PC-kompis) som hade Felia adsl. Tror att det finns en version för OSX också. Bara att skriva in användarnamn, lösenord och sedan sätta programmet som ett startobjekt. Men det är ett löjligt system. BBB är bra mycket smartare.

• Oregistrerad
  • 2005-03-21 12:44
Ursprungligen av ivar:

PPoE är ett av standardsätten att logga in och stöds av de flesta routrar såvitt jag vet, inklusive Airport-stationer, så du slipper logga in manuellt. Dvs det är INTE ett icke-standardiserat felia-påhitt som kräver manuell webinloggning om inte man har en router som har stöd för detta...

Kanske något off topic men jag blev förvånad (förfärad!) av att läsa denna tråd eftersom jag inte visste att det var så dyrt med ADSL. Tillkommer ett fast teleabonnemang till dessa priser?

Jag betala 90 SEK/månad för att få vara inkopplad på ”LANet” i HSB-huset där jag bor (Umeå) samt 59 SEK/mån för att få 10 Mbit (går via en central radiolänk ut från huset)

Jag på väg att börja bo "halvtid" i Stockholm och enda möjligheten i min stockholmsbostad är, så vitt jag förstår, *DSL. Med dom priserna ni beskriver kan man ju lika gärna skaffa 3Data Fri för 500 SEK/mån.

Själv drar jag nytta av det faktum att vi är medlemmar i EU, där fri handel med varor och tjänster råder. Så jag är kund hos Universal Telecom som är registrerade i Portugal vilket innebär 13% moms istället för 25% som i Sverige.

Det gör att deras ordinarie pris på 8 Mbit ADSL är 275 kr/mån inkl. moms, i det ingår 1 st statisk (fast) IP-adress. Jag har dock skrivit över både teleabonnemang och ADSL-lina i ett specialerbjudande hos dom, vilket sänkte min ADSL-kostnad till 233 kr/mån.

Hitills har jag ingenting att klaga på.

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-04 10:51

Har kört Bostream sen 2000 - mkt nöjd, men kan inte längre rättfärdiga 398 kr för 5 MBit när Glocal erbjuder 8 för 249...

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 11:20
Ursprungligen av Wiberg:

Har kört Bostream sen 2000 - mkt nöjd, men kan inte längre rättfärdiga 398 kr för 5 MBit när Glocal erbjuder 8 för 249...

Och i dagsläget är ju Bostream faktiskt Bredbandsbolaget.

Är man endast ute efter bredbandshastighet per krona är det ju lätt att räkna ut vad som är bäst. Men nu börjar det ju bli intressant med andra tjänster också. IP-Telefoni, Video on demand och IPTV. Är det intressant kanske det är värt ett lite högre pris.

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 11:55
Ursprungligen av Michael:

Och i dagsläget är ju Bostream faktiskt Bredbandsbolaget.

Är man endast ute efter bredbandshastighet per krona är det ju lätt att räkna ut vad som är bäst. Men nu börjar det ju bli intressant med andra tjänster också. IP-Telefoni, Video on demand och IPTV. Är det intressant kanske det är värt ett lite högre pris.

Idagsläget är Bostream ett underbolag (i avvecklingsfas) till Bredbandsbolaget, då man köpte Bostream för en tid sedan.

mvh
FrrH

Hur tusan bär ni er åt för att få ADSL från någon annan än Felia. Monopolet regerar ju fortfarande, de äger alla telestationer. Jag kan endast få 8 Mb från Felia, alla andra svarar att de inte har någon plats tilldelad på stationen. Och om jag känner monopolet rätt lär de väl aldrig få det.

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 22:24
Ursprungligen av peterswe:

Hur tusan bär ni er åt för att få ADSL från någon annan än Felia. Monopolet regerar ju fortfarande, de äger alla telestationer. Jag kan endast få 8 Mb från Felia, alla andra svarar att de inte har någon plats tilldelad på stationen. Och om jag känner monopolet rätt lär de väl aldrig få det.

Nej det stämmer inte. Vi anlitade ett bolag i Värmland som hade rättigheter för utrustning som man kunde gå +/0 på ca 80 anslutna tror jag det var. De var väl inte billigast eller snabbast i stan (byn), men väldigt hjälpsamma och hade bra service tycker jag. Det tog oss bara ca 2.5 år att få till det hela, men vadå, det blev ADSL. Nu bor jag inte kvar och företaget blev uppköpt precis innan jag flyttade, men jag har fortfarande känningar, så om någon är intresserad kan jag höra efter vad de heter idag?

Under resan blev man medveten om vad Telia verkar vara för företag, upplysande!

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2005-03-04 23:44
Ursprungligen av peterswe:

Nja, Felia har nästan monopolet genom Skanova ... Jag har just nu problemet att mitt abonnemang hos Glocalnet inte kan uppgraderas till deras annars så billiga ADSL 8 för att inte den andra underleverantören Song har uppgraderat telestationen. Det är nämligen så att de har både Skanova och Song som leverantörer men vägrar betala Skanovas (läs Felia) för deras ockerpriser... Jag har kollat Spray, Telia och Bredbandsbolaget som alla 3 använder Skanovas koppartrådar och de kan leverera 8 Mb/s dock till mycket högre priser än vad Glocalnet hade kunnat... Ja, vad ska man göra när man har 3 månaders uppsägningstid och inte kan bestämma sig förrän ens nuvarande ADSL lverantör kan ge en tidsplan för uppgradering... Det kunde de inte, så jag skickade ett mail till Song Nerworks i förhoppning att de ger mig eller Glocalnet en tidsplan på uppgraderingen av telestationen... Långt lev det...

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 11:29

Lånar tråden lite och ställer frågan: nån som vet om man efter avslutad bindningstid kan behålla sitt modem etc. och bara byta leverantör? Funkar det, om man hittar ett bättre alternativ för ADSL-bredband? Funderar på att byta åt morsan och farsan, de betalar för mycket för för lite bandbredd nu känns det som.

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 12:20

Allvarligt Björnström, vilken bra avatar du har nu. Den förra fick - no offense alltså - dig att se ut som 50 år gammal.

Är snuskigt nöjd med Adamo. 8Mbit för under 300 spänn i månaden med fast IP. Ingen inloggning, inga spärrade portar. Modemet fick man köpa själv men å andra sidan är det ju mitt sen.

• Oregistrerad
  • 2005-03-21 11:49

Jag håller med du, Melin. Adamo är lysande. Även om jag köpte ett dåligt modem. Så det har inte funkat klockrent, men så här långt skyller jag det enbart på mig själv.

Jag har ett modem från Zyxel som fungerar riktigt bra. 500 spänn nånting på Dustin.

1
Bevaka tråden