Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långa filnamn OSX/Win

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2002-07-06 12:55

Någon som vet varför OS X inte vill behandla långa filnamn på samma sätt som windows, utan istället kortar ner filnamnen när man kör över win-nätverk eller laddar via t.ex Pitbull - trots att OS X har stöd för långa filnamn?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-06 14:30

Det är upp till de olika applikationerna att ha stöd för långa filnamn. De flesta Carbon-program har det inte. Däremot har i stort sett alla Cocoa-program det. Pitbull är väl, vad jag vet, ett Carbon-program.

Kör du den inbyggda SMB-anslutningen så funkar långa filnamn. För mig iaf...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2002-07-06 15:27

Känner diu till ngt motsvarande program för Cocoa - motsv. Pitbull, Hotline?

  • Medlem
  • 2002-07-06 16:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Filiford - Per Hugosson:
Känner diu till ngt motsvarande program för Cocoa - motsv. Pitbull, Hotline?

Frogblast rular.

http://homepage.mac.com/frogblast/

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Filiford - Per Hugosson:
Känner diu till ngt motsvarande program för Cocoa - motsv. Pitbull, Hotline?

Frogblast rular.

http://homepage.mac.com/frogblast/

Indeed, Frogblast är den bästa Hotline-klienten för Mac OS X.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-07 00:04

Ja, Frogblast är både bra, snyggt och har flera fördelar. Använder det till 95% själv. Den har dock visa nackdelar också, speciellt om man har en egen server som jag har. Man kan tex inte läsa "News", "broadcasta" eller ladda ner mappar. Då blir det vanliga Hotline Client för dessa tillfällen.

[ 07 Juli 2002, 00:26: Meddelandet ändrat av: Robert F ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-07 03:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Det beror dels på om programmen klarar filnamnen - Office X till exempel gör det inte, vilket är skandal - dels på om man använder AFP eller SMB för att komma åt filerna. AFP klarar inte långa filnamn (filnamn över 31 tecken blir typ FILNAM~2.TXT) medan SMB gör det.
Frogblast är Cocoa tror jag.

Det stämmer inte, afp i os x server fungerar fint med långa filnamn... Inte Windows 2k och deras AFP implementation... Tyvärr..

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-07 11:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
OK, bra att veta. Jag har aldrig haft turen att stöta på en Mac OS-baserad server av något slag.

Jag administrerar ett par på mitt jobb. Net info domäner, afp över ip, raidade diskar. Mmmmm, kärlek!!!

/glemme

1
Bevaka tråden