Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andel Mac OS 9 och IE

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 17:25

Någon som vet hur stor andel som fortfarande sitter på Mac OS 9? Och hur många av dom som sitter med IE?

Det var en diskussion om detta nu i veckan: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=62071

Rent spontant skulle jag gissa att de flesta sitter med MacIE5. En del förvirrade själar kanske ännu sitter med Netscape 4 eller (ännu värre) iCab. Opera finns som v6.03 till OS8/9. Sen finns det en gammal Mozillaversion tillgänglig också. Har även hört att Netscape 7 finns till OS9, men det kan vara ett rykte.

Alla dessa webbläsare är dock inte alltid enkla att hitta på nätet, så jag gissar att de flesta kör på med MacIE. Det gör i min mening OS9 till den jobbigaste större plattformen att göra webbplatser för.

IE5 ger mig rysningar... fy fan för att utveckla mot den... usch och fy...

mee to... den är skum.

Jag brukar skicka en egen stilmall till enbart MacIE:

<style type="text/css"> 
	@import url("0.css"); /* Standard stylesheet */
	@import("macie.css"); /* MacIE stylesheet*/
</style>

Den första @import-tagen tar in den "vanliga" stilmallen. Nästa tag är medvetet felskriven – notera att "url" är borta. ALLA webbläsare underkänner och ignorerar tagen, utom MacIE5 som därför läser in en egen stilmall. Ganska ovanligt hack som jag tycker är smidigare att använda än "Backslash Comment"-hacket.

• Oregistrerad
  • 2005-03-03 15:57
Ursprungligen av Mattias Hedman:

IE5 ger mig rysningar... fy fan för att utveckla mot den... usch och fy...

Precis. Den har jag lagt bakom mig för länge sedan. Men så fick jag besked av en som inte kunde se en sida som jag gjort att hon satt på Mac OS 9 och IE. Första reaktionen är "oj då, finns den kvar".

När jag testar med Mac OS 9 och senaste (!) IE så fungerar det – förutom att IE inte klarar css och annat fullt ut varför det ser annolunda ut på IE. Hennes problem måste varit ett tillfälligt serverfel eller nått.

Hon satt på en tidning och jag antar att flera tidningar med Mac sitter kvar i 9:an.

*skrattar*
Bara det visar hur "dum" MacIE5 är.

men mycket snygg lösning!

jepp, den är rätt snygg. Sen kan man slänga in den här så har man koll på alla problembarnen:

1
Bevaka tråden