Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kryptera - vilket ljudformat är säkrast?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått ett informellt uppdrag att förhöra mig kring olika ljudformat och krypteringsmöjligheter av dessa. Vi ska mångfaldiga CD-skivor med ljudinnehåll (tänk musik), men vill ha lite kött på benen avseende följande:

1. Vilket filformat lämpar sig bäst för kryptering? (MP3, AIFF, MP4 eller annat)
2. Är MP4 användbart redan nu, eller ligger det en bit in i framtiden?
3. Vilka olika krypteringstekniker finns idag? Vilka kan vi hoppas på finns imorgon?

Tackar på förhand!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 17:59

MP4 är väl det Apple kallar AAC (Advanced Audio Coding) finns i iTunes. Är litet effektivare än MP3. AIF är okomprimerad. Hur bra kvalitet behöver du?

Sedan vad gäller kryptering, finns det inbyggd kryptering (AES 128, en modern standard) i Skivverktyg. Hur bra säkerhet behöver du?

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 18:00

Förlåt, vad är det egentligen ni skall göra? Känns som att jag inte riktigt förstår.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Förlåt, vad är det egentligen ni skall göra? Känns som att jag inte riktigt förstår.

Vänligen, Ylan

Jag är osäker på hur mycket jag kan berätta, men i korta drag:

Ett ljudformat önskas som möjliggör den bästa krypteringstekniken. Projektet är kommersiellt så det förslår, därför är det av största vikt att vi kan känna oss nöjda med krypteringstekniken. Materialet kan tänkas säljas på CD, eller tankas hem från någon webbaserad applikation.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 18:14
Ursprungligen av Goldbeach:

Jag är osäker på hur mycket jag kan berätta, men i korta drag:

Ett ljudformat önskas som möjliggör den bästa krypteringstekniken. Projektet är kommersiellt så det förslår, därför är det av största vikt att vi kan känna oss nöjda med krypteringstekniken. Materialet kan tänkas säljas på CD, eller tankas hem från någon webbaserad applikation.

Apple har ju ett system för sin iTunes Music Store. MS har DRM, jag vet inte vad som är bra, men detta är inte krypteringssystem, utan en flagga som gör att operativsystemet vägra spela upp filen.

Vänligen, Ylan

Citat:

Apple har ju ett system för sin iTunes Music Store.

Jajustja, som gör att man inte kan mångfaldiga fler än 3 ex? Men har inte det hackats redan?

Citat:

MS har DRM, jag vet inte vad som är bra, men detta är inte krypteringssystem, utan en flagga som gör att operativsystemet vägra spela upp filen.

Hur fungerar det rent tekniskt?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-02 20:00
Ursprungligen av Ylan:

Apple har ju ett system för sin iTunes Music Store. MS har DRM, jag vet inte vad som är bra, men detta är inte krypteringssystem, utan en flagga som gör att operativsystemet vägra spela upp filen.

Apples DRM system är så vitt jag vet slutet och går därmed inte att använda (om man inte har planer på att sälja sin musik på itms).

MS DRM går bra att använda och dessa filer är krypterade. Man får dock glömma kunder på Mac plattform eftersom det inte finns något stöd för MS DRM på OSX. Finns en hel massa info på nätet om hur man går tillväga om man vill gå denna väg.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 21:07
Ursprungligen av elimar:

MS DRM går bra att använda och dessa filer är krypterade.

OK, my bad!

Vänligen, Ylan

128 kbit/s är en tillräcklig kvalitet för våra behov.

Säkerhetsnivån som önskas: det ska inte alls gå att piratkopiera en CD. Jag är medveten om att det är en önskedröm, men ju närmare vi kan komma den drömmen desto bättre.

Tilläggsfråga: vilken typ av firmor bollar man såna här frågor med?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 18:08

OK,

Vet inte om du kan göra så. Datorn måste ju kunna läsa skivan, och då kan man kopiera innehållet, om inte annat så med ett program som Audio Hijack.

Jag trodde du ville kryptera skivan så att bara vissa kan läsa den, dvs de med lösenord.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Solna
  • 2005-03-02 20:05
Ursprungligen av Goldbeach:

Säkerhetsnivån som önskas: det ska inte alls gå att piratkopiera en CD. Jag är medveten om att det är en önskedröm, men ju närmare vi kan komma den drömmen desto bättre.

Det där är inte möjligt. Så fort du kan spela upp musiken, går den att piratkopiera. Om inte annat genom att koppla en kabel från högtalarutgången till line-in, antingen på samma dator eller en annan. Enda sättet att komma runt detta problemet är att bygga in DRM i öronen/hjärnan på folk...

Jodå, jag är medveten om det. Det var därför jag skrev att det är en önskedröm, men att vi vill komma så nära den som möjligt. (=göra det så svårt som möjligt att kopiera/duplicera filerna)

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-05 17:54

lägg ner tiden på att minimera era kostnader och sänk skivpriserna istället

när jag var tonåring - i skiftet åttio-nittio-talet - bytte branschen från vinyl till compact disc

priserna höjdes med över 50% trots att tillverknings- och distributionskostnaderna sjönk

ni bestal en hel generation på surt förvärvade fickpengar av girighet och dumhet

den förbittringen lever kvar och nu är det vi som med rätta plundrar de som plundrade oss

---

då fanns det något som hette compact cassette och man skulle skämmas om man spelade av en skiva hos en kompis

---

om ni mot förmodan lyckas sabba digital kopiering så kommer vi att kopiera analogt med nya fräscha tekniker som något snille hittar på

---

framtida framgång för skivbranschen kommer att ligga i att lägga sig på den prisnivå där det inte är mödan värt att bränna och kopiera skivomslag.

---

jag gissar att ett pris på mellan 50 och 100 skr för en cd vore rimligt

---

inse, eran för er stöldräd är över, go basic

Ursprungligen av rana:

lägg ner tiden på att minimera era kostnader och sänk skivpriserna istället

när jag var tonåring - i skiftet åttio-nittio-talet - bytte branschen från vinyl till compact disc

priserna höjdes med över 50% trots att tillverknings- och distributionskostnaderna sjönk

ni bestal en hel generation på surt förvärvade fickpengar av girighet och dumhet

den förbittringen lever kvar och nu är det vi som med rätta plundrar de som plundrade oss

---

då fanns det något som hette compact cassette och man skulle skämmas om man spelade av en skiva hos en kompis

---

om ni mot förmodan lyckas sabba digital kopiering så kommer vi att kopiera analogt med nya fräscha tekniker som något snille hittar på

---

framtida framgång för skivbranschen kommer att ligga i att lägga sig på den prisnivå där det inte är mödan värt att bränna och kopiera skivomslag.

---

jag gissar att ett pris på mellan 50 och 100 skr för en cd vore rimligt

---

inse, eran för er stöldräd är över, go basic

Rana du har gått på diverse myter och överdriver rätt enormt. När CD lanserades så var investeringskostnaderna enorma.
En CD "press" kostade vid introduktionen runt 10 ggr. så mycket som en vinylpress.
Och CDs var länge betydligt dyrare att framställa än vinyl.
Sen så är det lite lustigt att du liksom många andra tror att alla skivbolag är extremt lönsamma. Men det var länge sedan skivbolagen täljde guld konkurrensen är nu stenhård (de 1000-tals) bolagen emellan och från tele/spel/dvd/mode branschen.
Musik har alltid kopierats men förr i tiden så var balansen någorlunda på sistone har kopieringen ökat lavinartat , trots att priserna har gått ned.
Så klagomålen på "höga" priser var bara en bortförklaring från filpiraterna.

• Oregistrerad
  • 2005-03-10 09:17

Jag köper inte heller förklaringen om höga priser. De flesta piratar för att det går, inte för att de stört sig på höga priser. Det kanske de har gjort vid nåt tillfälle, men det är inte därför de kopierar. Sen när de väl har skivorna på datorn köper de dem inte. Jag tror inte benhårt på nåt av lägren i frågan - särskilt inte på piraternas romantiserande om artister som "bara vill nå ut" och det vackra och demokratiska i kopiering och de ENORMA inkomster detta sägs kunna ge upphov till. No way.

EDIT: Drog just igång en låt med Errol Garner och så läser jag ett inlägg av samme man! Déja vu eller nåt.

1
Bevaka tråden