Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bilden för stor för "vanlig" TV

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 19:48

Hej!

Jag har brännt en dvd film med iDVD, men när stoppar i den i DVD spelaren och kollar på den så bilden för stor, man ser alltså inte vad som är ute i kanterna. Jag redigerar i Premiere och har en upplösing på 720x576, är inte det standard för Europeisk TV? jag kan ju ha blandat ihop det hela. DVDmenyn är för övrigt också delvis utanför bild. Vad ska jag göra? tacksam för snabba svar, det är lite bråskande.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-03-02 19:58

Menar du att du ser hela bilden på datorn, men på Tv´n så försvinner det ute i kanterna?
Om det är så, så har det att göra med något som kallas för "safe area". Tv bilden kapar ett visst antal pixlar på bilden, jag tror att man kan välja att visa "safe area" i premiere när man redigerar för att kolla vad som inte syns.
/Mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 19:59

Hur står det i iDVD inställningarna?
avancerat>tvsäkert område.

Där har du rutan som kan visas på alla tv-aparater.

Vanlig Tv är väl 800-600?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 20:10

Mattias: Precis, i datorn ser jag hela bilden men inte på TVn. okey, men dom här safe area marginaleran som syns när jag väljer det, dom gör ju liksom inte så mycket nytta,då måste jag ju redigera om filmen och napassa den efter linjerna, finns det inget sätt att lösa det på utan att behöva göra det. föresten, ingen som vet hur många punkter det är på en TV??

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-03-02 20:40

japp du måste anpassa efter linjerna det är ju det som är grejen. En snabb omväg är ju att ta den färdigredigerade filmen och köra den igen i premiere och där krympa den så att den ligger innanför safe arean. Testa det.
Pal är 768x576, Pal DV är 720x576, det finns ju templates i premiere för Pal, det är ju bara att köra på dem.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-03-02 20:43
  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 20:55

hehe tack, men jag måste säga att det var mycket jag inte förstod där men för att återgå till det lit enklare, för att få bästa resultat på Tvn ska jag då välja PAL eller PAL DV?

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-03-02 21:06

Vad har du för råmaterial? Om du har DV inblandat väljer du DV templaten om du gör egen grafik så tar du den andra.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 21:11

joo materialet kommer från DVband

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-03 09:40

Räkna med bortfall.

Ok, låt oss ta det från början.
På en vanlig TV får man nästan alltid räkna med lite bortfall. Panik lösningen är att göra som Mattias sa och krympa bilden. Men det bästa är att vara medveten om det när man filmar. lämna lite utrymme runt om de du filmar.
Jag kan tyvärr inte Premiere, men i final cut pro så finns något som heter "show titel safe". Detta visar en linje som fungerar som giude för vad som inte kommer med på en TV. Du skulle kunna söka efter en liknade funktion på Premiere.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 10:02

Jo precis som Dodo säger är det helt normal att tvn skalar bort. Men att skala om bilden i redigeringen för att få hela bilden är inte heller att rekomendera då man förlorar upplösning istället. Har du en normal konsumentDVkamera så är det samma sak i sökaren eller skärmen då man filmar. TVstandarden ser ut så över allt att TVn tar bort lite i kanterna. Anledningen tror jag att hela bilden ska visas jämnt, alltså inga störningar i kanterna. Tittar man på en analog bild är det alltid en viss oro ute i kanterna, vilket jan vara orsaken till att man valde att ta bort lite.

Du behöver i alla fall inte vara orolig då det är helt normalt.

1
Bevaka tråden