Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera adressbok ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-16 11:47

Hej, jag har en massa adresser i outlook pc och vill ha in dem till Macen, antingen till Addressbook eller till Entourage. Hur gör jag ?

Jag kan exportera från outlook till antingen
- WAB format
- vcard (en för varje adress)
- tab separerat

Vad går att ta in i mac ?

MVH

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-16 12:52

Bägge programmen klarar vCard.
Entourage X kan också importera från tabbad textfil, verkar inte som Adressbok klarar det vid en snabb titt.

WAB-format tror jag inte ngt av programmen klarar. Entourage X kommer säkert att fixa det när Exchangestöd kommer till sommaren.

• Medlem
  • 2003-02-16 21:16

tack, vet du om det finns något smart sätt att exportera och importera alla vcard i ett svep ?

MVH

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-16 21:20
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: tby:
tack, vet du om det finns något smart sätt att exportera och importera alla vcard i ett svep ?

MVH

Entourage:
För att exportera, markera alla adresser och dra dem till en öppen, tom mapp på skrivborder.
Då skapas ett vCard för resp. kontakt.

För att importera verkar det som om man behöver göra om adresserna till tabbad text (ialla fall vid import från Adressboken i OS X - sliter med detta just i detta nu!)

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-16 21:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke F:
För att importera verkar det som om man behöver göra om adresserna till tabbad text (ialla fall vid import från Adressboken i OS X - sliter med detta just i detta nu!)

Jag drog bara ut kontakten från Adressboken til skrivbordet och sen därifrån drog jag den till Entourage´s fönster (med adresslista framme)

Har testat lite mer. Det verkar som alla fält hänger med in i Entourage förutom emailadresser !?! Jag har bara telnummer i Adressboken så jag såg inte det förut. Är det samma problem som du har?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-16 21:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke F:

Jag drog bara ut kontakten från Adressboken til skrivbordet och sen därifrån drog jag den till Entourage´s fönster (med adresslista framme)

Har testat lite mer. Det verkar som alla fält hänger med in i Entourage förutom emailadresser !?! Jag har bara telnummer i Adressboken så jag såg inte det förut. Är det samma problem som du har?

Japp!
Funkade med namnen men inte med e-post och andra uppgifter...
Använde ett program som heter Address Book Exporter för att smidigt fixa detta!

• Medlem
  • 2003-02-17 23:23

Jag vet inte om jag hänger med riktigt.

Någon som adressboken är i Outlook för PC. Går den att få in i macen. det lilla programmet som hänvisades till ovan verkar verkar lösa ett annat problem.

MVH

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-18 05:42
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: tby:
Jag vet inte om jag hänger med riktigt.

Någon som adressboken är i Outlook för PC. Går den att få in i macen. det lilla programmet som hänvisades till ovan verkar verkar lösa ett annat problem.

MVH

Jorå, visst pratar vi om ditt problem även om vi diskuterade en specifkt problem på Mac-sidan av det hela.

Exportera från Outlook (PC) till tabbad textfil om du vill ta in kontakterna i Entourage på Macen. Kopiera över filen och välj sedan importera från textfil i Entourage (Mac).

Exportera från Outlook (PC) till vCard om du vill ta in kontakterna i Adressboken på Macen. Kopiera över filen/filerna och dra och släpp dem på Adressboken.

That´s it!

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Exportera från Outlook (PC) till vCard om du vill ta in kontakterna i Adressboken på Macen. Kopiera över filen/filerna och dra och släpp dem på Adressboken.

That´s it! [/B]

För mig verkar det inte vara såhär enkelt. Jag har en massa adresser i outlook på min pc på jobbet som jag vill ha in i Adressboken på min mac. Jag har sparat kontakterna på pc:n till vcard-filer och mailat över dem till min mac. Därifrån la jag först in dem allihop direkt i min ipod (separata filer) och allt var frid och fröjd. Alla svenska tecken var helt ok.

Men sen fick jag för mig att använda Adressboken och då sket det sig. Jag importerade vcard-filerna som låg på ipoden in till adressboken. Ok att de kom in men de svenska tecknena funkade inte längre. Vet någon hur jag ska göra för att importera vcard-filerna till adressboken med korrekta svenska tecken? Jag har försökt med att välja olika vcard-format i inställningar i adressboken.

Jag vill kunna köra både kalender och kontakter i iSync.

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-25 06:21

Har du testat omvänd ordning?

PC till Addressbook via vcard och sen Addressbook till ipod via isync?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Har du testat omvänd ordning?

PC till Addressbook via vcard och sen Addressbook till ipod via isync?

Jajamensann, det var så jag började. Har testat att drag'n droppa in vcard-filerna i Adressboken, testat att importera dem både från hårddisken och från ipoden. Ingen väg hänger svenska tecken med.

Om jag tar in dem i Adressboken först och sen synkar till ipoden blir kontakterna i ipoden precis som de ligger i Adressboken, dvs inga svenska tecken, om jag inte rättar till dem i adressboken förståss för då bli de rätt även i ipoden.

Mao verkar det bara vara steget att få in vcard-filerna in i Adressboken som strular. Länken mellan Adressboken och ipoden (iSync) verkar funka felfritt.

Jag skickar dem till macen från jobbet via mail och tar emot dem med Mail-programmet med vilket jag sparar ner dem på disk/ipod.

Fortfarande förbryllad

1
Bevaka tråden