- rk
- Medlem ●
- Malmö
En (vacker) kvinna slappar i soffan och lyssnar på musik i sin vita iPod. "Nu blir det svårt att missa bussen" lyder headlinen. Vad är detta? Jo, det är Skånetrafikens kommande information inför omläggningen av stadsbussarna i Malmö.
Ännu ett exempel där man tar hjälp av iPoden (+ objektet vacker kvinna) för att utstråla skönhet, coolhet och harmoni...
Kul att podden är med och får lite gratisreklam men...
...samtidigt kan jag bli så trött (de gånger jag orkar reagera på "normaltillståndet") att man "måste" ha en vacker kvinna på framsidan, att det är en norm som är så vedertagen att man knappt reagerar på bildsköna kvinnor på bild längre...
Kvinnor i reklamen är ofta supervackra och smala, män i reklamen kan ofta vara "normala" och ibland även töntar. Detta leder till att "normalkvinnan" är fulare än normen medan vi "normalmän" kan gotta oss åt att vi är lika vackra eller smartare än normen...
Trööttt på tingens tillstånd just nu...
Fatta mig rätt...
Det är kul att iPoden finns med på framsidan (på ett reklamblad som troligtvis kommer att gå ut till väldigt många i Malmö)...
Det är mycket bra att Skånetrafiken lägger om turerna på ett sätt så att det finns goda förutsättningar att kollektivtrafiken ökar med kanske 10-15% (och förhoppningsvis på bekostnad av biltrafiken)...
Jag har ingen lust att skapa en debatt om/mot Skånetrafiken (och skicka in insändare) utan det är snarare en reflektion kring/mot att man slentrianmässigt skapar sneda normer på reklamavdelningar/byråer (vare sig det sker med beställarens goda minne eller inte).
Har inte tid att utveckla det mer för tillfället...
Jag har ingen lust att skapa en debatt om/mot Skånetrafiken (och skicka in insändare) utan det är snarare en reflektion kring/mot att man slentrianmässigt skapar sneda normer på reklamavdelningar/byråer (vare sig det sker med beställarens goda minne eller inte).
Har inte tid att utveckla det mer för tillfället...
Jag tycker att det låter som om det vore ett perfekt ämne att ta upp i en insändare i Bil & Trafik. Vi vill ha en bredd i tidningen och inte bara skriva om plåt och motorer. Men jag tvingar förstås ingen att skriva...
Är jag den enda som är trött på att iPoden hela tiden objektifieras? iPod är så mycket mer än ett underskönt yttre. Ingen talar om insidan, det fina gui:t, synkningen med iTunes och allt det där som ger den en sån vacker personlighet.
Är jag den enda som är trött på att iPoden hela tiden objektifieras? iPod är så mycket mer än ett underskönt yttre. Ingen talar om insidan, det fina gui:t, synkningen med iTunes och allt det där som ger den en sån vacker personlighet.
([font="times"]Antar att du travesterar det vanliga sättet att racka ner på annonser där vackra damor visas [/font])
Är jag den enda som är trött på att iPoden hela tiden objektifieras? iPod är så mycket mer än ett underskönt yttre. Ingen talar om insidan, det fina gui:t, synkningen med iTunes och allt det där som ger den en sån vacker personlighet.
Ha, ha, fantastiskt roligt!
Är jag den enda som är trött på att iPoden hela tiden objektifieras? iPod är så mycket mer än ett underskönt yttre. Ingen talar om insidan, det fina gui:t, synkningen med iTunes och allt det där som ger den en sån vacker personlighet.
Och varför talar ingen om kvinnors fina gui...
Jag tycker det pratas och visas GUI ofta, jag. Jag vore mer intresserad av att veta hur systemet funkar - minneshanteringen, hur information lagras och hur man undviker ständiga konflikter och korrupta filer och inmatningar.
Pratar du om kvinnor?
Går inte
Jag tycker det pratas och visas GUI ofta, jag. Jag vore mer intresserad av att veta hur systemet funkar - minneshanteringen, hur information lagras och hur man undviker ständiga konflikter och korrupta filer och inmatningar.
Fråga henne.
Har försökt, men vi använder inte samma gränssnitt så det blir massor med fel och helt förvrängt budskap som kommer tillbaks.
Du kanske behöver göra en soft reset. Tryck ner play och menu samtidigt, eller bjud ut henne på middag.
Är jag den enda som är trött på att iPoden hela tiden objektifieras? iPod är så mycket mer än ett underskönt yttre. Ingen talar om insidan, det fina gui:t, synkningen med iTunes och allt det där som ger den en sån vacker personlighet.
:-)...
det här tycker jag var supertrist. förvisso kan man spekulera i om diskussionen passar här eftersom det trots allt handlade mer om kvinnan i reklamen än det roliga att iPoden var med, men era travestier känns som att ni förlöjligar rk:s ursprungliga tanke.("ja stackars kvinnor, men tänkt på iPoden då!", typ...)
måste man göra sig lustig över att någon tycker att det är ett problem att allt säljs medelst vackra kvinnor?
det här tycker jag var supertrist. förvisso kan man spekulera i om diskussionen passar här eftersom det trots allt handlade mer om kvinnan i reklamen än det roliga att iPoden var med, men era travestier känns som att ni förlöjligar rk:s ursprungliga tanke.("ja stackars kvinnor, men tänkt på iPoden då!", typ...)
måste man göra sig lustig över att någon tycker att det är ett problem att allt säljs medelst vackra kvinnor?
Jag tror inte alla inlägg i denna tråden raljerar över rk:s tanke, det var bara kul att spinna vidare på det Kambei drog igång, men i detta fallet är det väl ganska absurt va? Har du kollat in pdf:en? Om man ser den bilden och ojar sig över att man tvunget ska använda en kvinna som "objekt" (vilket överskuggas av att hon använder en iPod...) anser jag att man har väldigt lätt att överreagera, och borde lugna ner sig lite. Den varken objektifierar henne eller anspelar på sex, hon är vardagligt klädd. Vad finns det att klaga på?
Jag tror inte alla inlägg i denna tråden raljerar över rk:s tanke, det var bara kul att spinna vidare på det Kambei drog igång, men i detta fallet är det väl ganska absurt va? Har du kollat in pdf:en? Om man ser den bilden och ojar sig över att man tvunget ska använda en kvinna som "objekt" (vilket överskuggas av att hon använder en iPod...) anser jag att man har väldigt lätt att överreagera, och borde lugna ner sig lite. Den varken objektifierar henne eller anspelar på sex, hon är vardagligt klädd. Vad finns det att klaga på?
haha, jag tror att man måste ha ganska mycket mac-glasögon på sig för att anse att kvinnan på bilden överskuggas av en iPod...
grunden i den här diskussionen är antagligen att du tycker att jag överreagerar medan jag tycker att du underreagerar, och det är ingen större idé för någon av oss att försöka bevisa det ena eller det andra, reaktioner är ju rätt subjektiva, men jag vill ändå säga hur jag tänker:
idén med annonsen är - om jag förstår den rätt - att även om man är uppfylld av musik så kommer man inte att missa bussen eftersom turerna har blivit tätare. det finns ingen speciell anledning att låta det statuerande exemplet på musikdiggare som tappat greppet om tid och rum vara just en ung kvinna MEN det är ändå ingen slump att det inte var en 55-årig kvinna eller en 30-årig man eller whatever, för att reklambyråer vet att bilder på unga kvinnor drar till sig tittare. vilket väl exemplifieras ganska fint av juanitos kommentar om att ingen vill väl se en ful och grotesk kvinna på den där bilden. varför skulle alternativet till vacker kvinna vara en ful grotesk dito?
objektifieringen här går väl inte att jämföra med den gamla tidens kvinna-i-bikini-lutar-sig-mot-ny-bilmodell, men subtilt är det fortfarande samma sak - varan/informationen säljs genom att locka med en kvinna att vila ögonen på.
det här tycker jag var supertrist.
Det var tråkigt att höra.
måste man göra sig lustig över att någon tycker att det är ett problem att allt säljs medelst vackra kvinnor?
Nej. Det är ingen som tvingar en.
Men herregud, sätt på en socka på iPoden åtminstone!
En (vacker) kvinna slappar i soffan och lyssnar på musik i sin vita iPod. "Nu blir det svårt att missa bussen" lyder headlinen. Vad är detta? Jo, det är Skånetrafikens kommande information inför omläggningen av stadsbussarna i Malmö.
Ännu ett exempel där man tar hjälp av iPoden (+ objektet vacker kvinna) för att utstråla skönhet, coolhet och harmoni...
Kul att podden är med och får lite gratisreklam men...
...samtidigt kan jag bli så trött (de gånger jag orkar reagera på "normaltillståndet") att man "måste" ha en vacker kvinna på framsidan, att det är en norm som är så vedertagen att man knappt reagerar på bildsköna kvinnor på bild längre...
Kvinnor i reklamen är ofta supervackra och smala, män i reklamen kan ofta vara "normala" och ibland även töntar. Detta leder till att "normalkvinnan" är fulare än normen medan vi "normalmän" kan gotta oss åt att vi är lika vackra eller smartare än normen...
Trööttt på tingens tillstånd just nu...
Men inte vill du väl sätta in en ful och grotesk kvinna heller?
Nå de flesta kvinno kan också gåtta sig åt att de är smartare än normen.