Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Systeminformation

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Råkade titta i "Apple Systeminformation" och fann där en tabb som jag inte vet om jag sett förut, den heter i Svenska OSX "Loggar" och samlar på sig en massa crash-loggar. Säkert intresant för dom som fattar något av innehållet... jag störs däremot att den samlar detta på hög och jag undrar ifall det finns ett sätt att bli av med själva loggarna eller gör dom rent utav någon nytta ???

Olle

Om inte annat kan dom ju vara bra att ha om man behöver anlita Apple support. De kan säkert läsa ut en hel del av de där loggarna.

Tänkte inte på de´ - ser man det på det sättet så är det ju faktiskt riktigt bra även om där samlas en massa saker som man änndå inte ids att felanmäla.

Olle

• Medlem
  • 2002-11-14 19:24

Loggarna i sig återfinns i ~/Library/Logs/CrashReporter och även i /Library/Logs/CrashReporter. Du kan till och med stänga av loggning av crasher, enklast i appen Console. Du kan med gott sinne ta bort hela bunten.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HankPank:
Om inte annat kan dom ju vara bra att ha om man behöver anlita Apple support. De kan säkert läsa ut en hel del av de där loggarna.

Det tror jag inte. För att ha någon nytta av loggarna måste man ha källkoden. De kan däremot användas för att skicka buggrapporter till dem som tillverkar mjukvaran.

Stör man sig på detta kan man försöka stänga av funktionen i programmet Systemmeddelanden i Inställningar undet tabben Systemfel. Det kan dock vara så att det bara är loggningen av operativsystemets kracher som stängs av, jag har inte testat.

F.ö. har systemet rutiner för att rensa ut andra typer av loggfiler, så jag gissar att även dessa slängs automatiskt. Villkoret är i så fall att datorna är på dygnet runt – städskripten brukar köras på nätterna. Annars kan man testa MacJanitor som kör städskripten när man själv vill.

Det gäller dock bara UNIX-grundens loggar, inte Mac OS X egna.

1
Bevaka tråden