Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egen tråd: engelska ord

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 09:09

Tråden dog lite så jag la upp detta i en egen. Hoppas nån kan assistera.

ORIGINALMEDDELANDE:

Några korta frågor - när man efterfrågar ett mailcertifikat får man två frågor om olika nummer.
Det ena heter "national identification number" och det andra "social security number".

Jag TROR att social security number är personnummer på svenska, alltså exv. 851123-7860 för en person född i November 1985.

Men vad tusan är det första för nummer? Står att det är "ID card number" men vad då för nummer? Är det nåt som står på körkortet eller?

Hjälp, tack.

Är inte social security number ett nummer som endast används i USA?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 09:19

Säkert, men jag vill veta vad det motsvarar. Är ganska säker på att de är OK med att jag skriver mitt tiosiffriga personnummer där eftersom det är det enda vi kör med i Sverige. Men det här andra...Id-card number...vad f-n är det egentligen...?

EDIT: Det är alltså på thawte jag är inne och harvar.

Jag skulle kunna gissa på kortnummer

SSN# = socialförsäkringsnummer, fungerar lite olika i olika länder, men är i stort som vårt PNR.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 10:20

Jag ringde Vägverket. För de som undrar är ID-card number det som står under punkt 4d på körkortet. Personnummer är som väntat samma som SSN. Så det löste sig till slut.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 12:22
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-03-31 10:40
Ursprungligen av petsematary:

Jag ringde Vägverket. För de som undrar är ID-card number det som står under punkt 4d på körkortet. Personnummer är som väntat samma som SSN. Så det löste sig till slut.

För att göra det lite enklare: Körkortsnummer = Personnummer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-31 12:42

Det man behöver när man registrerar sig på thawte är något form av nummer som går att koppla ihop med en viss person (en själv). I USA är Social Security Number det självutnämnda alternativet. I Sverige är personnummer ett robust alternativ. Man kan okså välja att ange sitt passnummer istället, om man inte vill använda personnummret.

1
Bevaka tråden