Jo, även om HDV inte är så lyckat format, med tanke på komprimeringen, blir väl antagligen det nästa standard för det ser säkert bra ut och fungerar trots liten mängd förlust vid redigering. Man kanske inte bryr sig om det.
Men HDV lagras ju på minDVkasetter så det kommer ju i alla fall vara bakåtkompatibelt så länge man använder samma media. Men det klart om 10 år är väl något annat. Finns nog inget svar på vilket man ska satsa på har jag märkt. Gäller ju samma för DVDskivor. Men hur som helst blir jag ju tvungen att överföra till något format. Har fortfarande planer på DVCAM så då får det väl bli det.
Men å andra sidan har jag också en känsla av att man inte väljer så mycket nya media i dag, alltså fysisk media. Inget företag skulle antagligen vinna på att skapa nya bandmedia som är lika stora som miniDV. MicroMW är ju mindre men ingen givande succe, så gränsen är väl nådd hur liten en kamera ska vara. Ingen vill ha mindre kameror än det minsta idag.
Hade Hi8 varit mindre från början, hade Digital8 varit standarden. Men troligtvis kanske det inte blir band i framtiden. Det ser ut som det blir hårddiskar eller minneskort.
Ja, fort som sagt går det, men när jag tänker efter så har vi inte tillverkarna att klaga på, det är vi konsumenter som köper nytt, slit o släng. Sen slår ju heller aldrig det bästa formatet igenom.
Nä jag chansar på DVCAM.