Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföring av gamla format till nytt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 10:27

Tänkte jag skulle föra över mina gamla Video8filmer till nytt modernare format. Det har gått så otroligt fort, trodde inte att D8formatet skulle dö ut så snabbt som det håller på att göra, är lite förvånad över att proffsen valde DV före D8an då Hi8 användes professionellt som DV idag. Var därför jag tänkte satsa på D8 professionellt då för 5 år sen. Precis som Beta och Digibeta har utvecklats.

Men nu vet jag inte vilket format jag ska välja. Har säkert en 100 timmar att föra över från video8 o D8. Har tankarna på DVCAM just nu då det verkar vanligast. Men DV har ju funnits i 10 år nu och tittar man tillbaka så byts format ut vart 10-15 år. Så jag vet inte vad jag ska kopiera allt till.

Tänkte kopiera över till ett format som i alla fall håller i sig om 10 år från idag, kommer DV och DVCAM göra det? DigiBeta är för dyrt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-04 18:19

Detta är inte ett svar på din fråga.. men ett annat förslag.
Spara till DVD via datorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-04 23:14

Jo det är ju ett altenativ, men det går då inte att klippa i det sen, det är det som är problemet. Sen är DVDskivor inte så arkivbeständigt. Dessutom blir mina bränningar så dåliga att de skivor som jag ger bort o de jag själv tittar på hackar hela tiden. Varannan minut stannar det. Har försökt olika märken o hastigheter, kanske är fel på brännaren. Men har en G5a single 1,8 med superdrive 4X och FCP 4.
Nä DVD har jag bara negativa erfarenheter av, gäller också hyrfilmer. Kanske låter tråkigt, men har återgått till gamla hederliga VHS när jag hyr film. Tycker kvaliten slår ut varandra ändå. Då VHS har dålig upplösning men jämnare bild, medan DVD har högre upplösning men blockstörningar som ser otroligt fult ut, kan egentligen inte säga vilket som är bättre.

Men DV är däremot ett bra val vad gäller kvalitet, antar att det får bli det i alla fall, får chansa på det. 10 år borde det hålla i sig. Grejen e att jag tänkte kopiera över allt rubb o stubb, sen när jag får tid ska jag klippa ner det, är en hel del som ska bort och inte värt att sparas, men de tar ju tid.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-05 02:19

Frågan är om DV verkligen kommer att hålla i 10 år. Själv tvivlar jag starkt med tanke på de relativt löjliga priserna på Sonys nya HD-format kameror. JVCs är ju inte så hiskeligt dyr heller. Vad gäller Panasonics format för HD, så får de ner priserna de också vilket inte är omöjligt så blir det nog annorlunda. Min gissning är att om 10 år är det möjligen något HD-format som gäller, eller varför inte något helt nytt format, tycker det går fort nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 17:06

Jo, även om HDV inte är så lyckat format, med tanke på komprimeringen, blir väl antagligen det nästa standard för det ser säkert bra ut och fungerar trots liten mängd förlust vid redigering. Man kanske inte bryr sig om det.

Men HDV lagras ju på minDVkasetter så det kommer ju i alla fall vara bakåtkompatibelt så länge man använder samma media. Men det klart om 10 år är väl något annat. Finns nog inget svar på vilket man ska satsa på har jag märkt. Gäller ju samma för DVDskivor. Men hur som helst blir jag ju tvungen att överföra till något format. Har fortfarande planer på DVCAM så då får det väl bli det.

Men å andra sidan har jag också en känsla av att man inte väljer så mycket nya media i dag, alltså fysisk media. Inget företag skulle antagligen vinna på att skapa nya bandmedia som är lika stora som miniDV. MicroMW är ju mindre men ingen givande succe, så gränsen är väl nådd hur liten en kamera ska vara. Ingen vill ha mindre kameror än det minsta idag.

Hade Hi8 varit mindre från början, hade Digital8 varit standarden. Men troligtvis kanske det inte blir band i framtiden. Det ser ut som det blir hårddiskar eller minneskort.

Ja, fort som sagt går det, men när jag tänker efter så har vi inte tillverkarna att klaga på, det är vi konsumenter som köper nytt, slit o släng. Sen slår ju heller aldrig det bästa formatet igenom.

Nä jag chansar på DVCAM.

1
Bevaka tråden