Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som print/filserver

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
vi har ett blandat PC/Mac-nätverk på jobbet med 8 datorer. Vi behöver en ny print- och filserver och jag funderar på om en Mini skulle göra jobbet. Vad tycker ni? De tekniska kraven är inte höga, däremot vill jag att maskinen ska kräva så lite underhåll som möjligt.
Vad har ni för synpunkter?

Jag skulle vilja varna för att köra print-server på MacOS X server, speciellt u blandade mijöer. Jag har bara dåliga erfarenheter av detta. Har försökt i två omgångar (en 10.2 och en 10.3 server) och har båda gångerna bytt tillbaka till vår Win 2k server. Kör man ren Postscript miljö med enbart macar via LPR fungerar det ok. Blandar man in Windows burkar och icke standardskrivare får man genast massor av problem. Jag gissar också att du inte vill slänga ut pengar op OS X server och då är du ännu mer begränsad.

Missförså mig rätt, jag älskar MacOS X som klient-OS men jag blir mer och mer skeptisk till det som server-OS. Jag gick ut ganska starkt med att köra de flesta av våra tjänster under macos X (Videokonferens, skrivarserver, filserver, LDAP, backup, email, web och DNS för 100 användare) men nu nästan två år senare använder vi vår xServe till enbart filserver. De andra tjänsterna är flyttade till våra Win 2003 och linux burkar.

Tråkigt men sant.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 17:22

Får man fråga vad det är som gått snett/inte fungerat? Förstår att du inte kan lista allting, men lite exempel vore instressant.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 17:37

Han som är nätverkstekniker/lärare på min skola säger samma sak som björklund.

mvh, Victor

1
Bevaka tråden