Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El-stötar från PB G4 1,67

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eller ännu hellre prova en TFT.

Gummisulor

Ibland är det så enkelt att du alstra en massa statisk elektricitet för att du springer omkring med skor...

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-07 21:17

Kan tillägga att min flickvän idag fick sig en rejäl jäkla stöt av PB 15" 1,5GHz. Det lixom sken till i skärmen också, inte jämnt utan ett sken som utgick från äpplet och till handen då.

Den var fulladdad och stod helt utan kontakt med något annat bortsett från en ljudkabel till stereon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-08 21:12

Som wentor skriver: med en dator i metall, späckad med tätpackade strömförande komponenter får du stå ut med att lite ström irrar sig ut i skalet.
Du kan trösta dig med att det inte är 220V växelström men någon lågspänning likström. Visst det kan kännas, men det är inte särskillt farligt. Annars får du dra en sladd mellan skalet och elementet för att slippa själv vara konnektor till jorden.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 22:23

Jag har också upplevt det här med en gammal hederlig Tibook. När min fru ställer sig bakom mig för att titta på skärmen och våra öron snuddar vid varandra, så darrar det av elektricitet. Men det kan givetvis bero på en skillnad i potens mellan oss två.
Men någon skrev att det är likström - då borde det väl inte "darra", eller är jag helt ute och cyklar nu?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-12 09:22
Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

När min fru ställer sig bakom mig för att titta på skärmen och våra öron snuddar vid varandra, så darrar det av elektricitet.

Gulligt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-12 03:11

Jag vet, det är jobbigt. Det var bland annat det som fick mig att sälja min PB12". Jag fick ont i händerna av min PB, visst - jag hade kunnat lösa det med externt tangentbord, men jag ville ha den portabel annars fick det kvitta. Efter några timmars användade kändes det riktigt jävla jobbigt i händerna, speciellt om strömkabeln var i (Kunde även känna utan).

Jag tyckte absolut inte det kittlades, ok, kanske den första minuten, sen blev det bara jobbigt och händerna börja göra ont.

Det roliga i historien var att jag inte fick lämna tillbaka den, för det "var inget fel". Jävla skit-Trifolium, det blir det första stället jag spränger när jag tar makten.

Min nästa Mac blir en iBook eller en PowerMac, beroende på vad jag har råd med.

Mvh.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-12 11:18
Ursprungligen av nikce:

Jag vet, det är jobbigt. Det var bland annat det som fick mig att sälja min PB12". Jag fick ont i händerna av min PB, visst - jag hade kunnat lösa det med externt tangentbord, men jag ville ha den portabel annars fick det kvitta. Efter några timmars användade kändes det riktigt jävla jobbigt i händerna, speciellt om strömkabeln var i (Kunde även känna utan).

Jag tyckte absolut inte det kittlades, ok, kanske den första minuten, sen blev det bara jobbigt och händerna börja göra ont..

Anslut din dator med den jordade kontakten som följde med.
Jag har själv märkt att "kittligheten" varierar med var jag ansluter min dator jobb/hemma med den vanliga o-jordade kontakten och om jag då kör trådlöst eller via ethernetsladd.
Och använder jag den jordade sladden i ett jordat uttag så försvinner "kittligheten" helt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-12 16:21
Ursprungligen av MikaelF:

Anslut din dator med den jordade kontakten som följde med.
Jag har själv märkt att "kittligheten" varierar med var jag ansluter min dator jobb/hemma med den vanliga o-jordade kontakten och om jag då kör trådlöst eller via ethernetsladd.
Och använder jag den jordade sladden i ett jordat uttag så försvinner "kittligheten" helt.

Har inte kvar den, men jag fick inte med någon jordad kontakt, och lägenheten jag bor i är inte jordad.

Bevaka tråden