Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor sorg

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-01-04 23:26

Har suittit i förhandlingar med ett antal mjukvarubaserade representater för IT-baserade dentalföretag. Tyvärr måste jag kapitulera. Samtliga har inte någon dagsfärsk eller framtida intresse i Mac:s baserade koncept vad beträffar IT-Dentalbranchen. Så det blir Winsh.t för hela slanten (Totalt tråkigt). Dock använder jag förhållningslöst Mac i hemmet och kommer att fortsätta med det . En liten ljusning dock är ett företag som under produktion lovar plattformsoberoende.
God fortsättning- Mac / tacen.

Några kommentarer? eller är detta spörsmål för främmande?
Per.

• Medlem
  • 2002-01-05 00:01

Vad väntar du dig, tantläkare är ju sadister av naturen, så det är väl klart att dom väljer en datorlösning som är plågsam.....

• Medlem
  • 2002-01-05 00:31

Trist fenomen, gäller många support system för läkar/dental/gymnast-svängen trots att macen traditionellt varit stark bland läkare. Finns ingen som bryr sig längre men som studieuppehållande LÄFO-stud (sedan för allt länge he he) har jag länge funderat på om man inte skulle försöka ändra på det.

Det enda jag vet används är en del specialskrivna FileMaker lösningar och även om de funkar finns det mycket mer praktiska appar för Winblows i samma genre. Tex integrerad bokning, tracking och digital röntgen med gissningsbaserad hålutpekning och hela paketet. Min glade Dental-Fascist har en dylik historia (som jag säker finansierat för mycket av) som är rikgtig häftig win eller icke. Beklagligt men sant.

• Medlem
  • 2002-01-05 05:58

Var det ingen som såg på nova för ett tag sedan? Då visade dom en avancerad docka som följde kroppens funktioner och som läkarna kunde simulera akutinsatster på. Det var en mac som styrde den, med MacOSX. Dessutom har jag för mig att maccen är stark inom genforskningen.......

btw, Har tandläkarna datorer? min tandläkare har nån 386 som sköter bokningarna, tror det är allt...

Citat:

Skapades ursprungligen av: nixon:
Var det ingen som såg på nova för ett tag sedan? Då visade dom en avancerad docka som följde kroppens funktioner och som läkarna kunde simulera akutinsatster på. Det var en mac som styrde den, med MacOSX. Dessutom har jag för mig att maccen är stark inom genforskningen.......

btw, Har tandläkarna datorer? min tandläkare har nån 386 som sköter bokningarna, tror det är allt...

Min tandläkare har en windows-burk med tft-skärm. Denna burk är kopplad till röntgen så när man röntgas kommer bilderna upp på skärmen några sekunder senare. Skitbra! Går att zooma in på eventuella hål osv...

• Medlem
  • Skövde
  • 2003-10-31 20:17

Det börjar röra på sig.
artikel från maccentral

Tror ni att det skulle finnas en marknad för produkten här i Sverige?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 20:31

Marknaden är nog väldigt liten. Men jag blev intresserad! Men man skulle kunna översätta (lokalanpassa) programmen, installera dem på en iMac eller iBook eller Powerbook och resa runt och sälja hela paketet, färdigt och klart, till tandläkare runt om i landet. Vad sägs om det?

Om det lyckas kan man gå vidare och sälja samma system i resten av Norden och om det går bra, även ute i Europa. Varför inte? Tandläkare tjänar väl bra med kulor, så investeringskostnaden är nog inget problem om grejorna är av bästa kvalitet och fyller sin funktion. Jag kan översätta och kränga prylar.

Skulle kunna säljas i färdiga paket, med dator och allt. Det ger mindre krångel för kunden och allt blir enklare att sälja.

• Oregistrerad
  • 2003-10-31 20:43

Vad jag sett av tandläkare är att datasystemen sällan funkar så bra (brukar alltid stå en sköterska och mumla små eder).
Vad jag vet är att de sällan är intresserade av vad det är - de gör som andra - och hur man säljer är nog viktigare än vad
Hur som haver är deras avskrivningar per år stora så småkostnader syns inte så mycket...

• Oregistrerad
  • 2003-11-01 08:25

se här
apparatkonsult.com/

Min tandläkare hade en Plus.

J.

1
Bevaka tråden