Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2G SIM-kort i 3G-telefon?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-05 06:22

Halloj,

Kanske en dum fråga, men funkar det generellt att sätta i ett 2G SIM-kort i en 3G-telefon (typ SE V800) förutsatt att telefonen är olåst såklart? Jag skulle gärna ha en telefon som funkar med 3G-kort när jag är hemma i Sverige och 2G-kort resten av året. Ericssons nya K600i verkar nice.

//mattan

• Oregistrerad
  • 2005-03-05 08:16

För Telias tjänster funkar det utmärkt. Ett "gammalt" 2G SIM-kort kan användas i 3G telefonen, men du kan inte använda 3G tjänsterna. Telefonen roamar automatiskt över på 2G/GPRS istället.

Hur andra operatörer har löst det hela vet jag inte. I 3G standarden framtagen av 3GPP står det att det skall finnas bakåtkompatibilitet, men det är ju sedan upp till respektive operatör att bestämma om man vill följa standarden.

Inte säker, men jag tror att Vodafones nya simkort klarar båda 2 och 3g mobiler!

Ursprungligen av hkkvarns:

För Telias tjänster funkar det utmärkt. Ett "gammalt" 2G SIM-kort kan användas i 3G telefonen, men du kan inte använda 3G tjänsterna. Telefonen roamar automatiskt över på 2G/GPRS istället.

Hur andra operatörer har löst det hela vet jag inte. I 3G standarden framtagen av 3GPP står det att det skall finnas bakåtkompatibilitet, men det är ju sedan upp till respektive operatör att bestämma om man vill följa standarden.

Själv var jag tvungen att göra om mitt Telia refill till Telia 3G refill när jag köpte en 3G-telefon, det var obefintlig mottagning annars, dessutom tog batteriet slut på en dag eftersom den växlade nät konstant. Att göra om ett vanligt Telia refillkort till 3G är kostnadsfritt o det går på direkten om du går till en Teliabutik.

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-05 20:03

Tack för svaren

Vad jag kan uttyda av svaren så borde det funka. Frågan gällde egentligen själva 3G-telefonen, men det verkar som operatörerna kan styra det med eller.

Jag vill alltså ha en 3G-lur. I Sverige kommer jag att använda den med ett 3G-abbonemang med tillhörande sim-kort (just nu har jag ett abbonemang hos 3). Här i Bangkok vill jag sätta i ett vanligt utländskt 2G-sim-kort i samma telefon och köra 2G-tjänster osv.

1
Bevaka tråden