Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sjusovande system

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som sett följande: Titt som tätt när jag lagt min iBook i vila (säg var 10e gång) vill den inte vakna igen. Den agerar som den vilar, men svarar inte på fysiska angrepp på tangentbordet. Detta händer både med externa enheter anslutna och även då datorn kör helt solo. Batteriet mår prima. Clues anyone?

Har du prövat att sparka på den?

Skämta bara...vad för sorts iBook är det? Den nya eller gamla dasslocket?
Själv har jag den nya men har aldrig haft det problemet. Dock har jag hört liknande om Powerbooken.

Kan zappning utav Pram vara någe´?
(Control+Alt+p+r)

Gambit

En rejäl double flying kick hänger i luften ibland, det lovar jag.

Jag har en iBook 500, en liten fin vit alltså. Har testat att zappa pram, kört Norton och fsck... Andra idéer?

  • Avstängd
  • 2002-07-09 11:24

Min släpbara PC gjorde samma sak, clearade CMOS på den och sen av nån dum anledning så vaknar den varje gång nu istället. Min stationära PC vägrar sova, no way, det går inte och få den till standbyläge alls, av och på är det som gäller. Sjukt

A world of wonders.

Fråga: CMOS betyder vad?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-09 11:48

Tänkte bara säga att jag upplever samma problem med min 500 iBook. Har sökt i Apple´s support men inte hittat något..

Min iBook är också en 500.

Samma sak på min iBook 700. Väldigt störande faktiskt. Skulle gärna bygga lite uptime, och eftersom jag aldrig stänger av det lilla livet så är det trist.

Har märkt att det ibland verkar bero på att man har mycket USB enheter anslutna.

Ciryon

Vit iBook 600 här...och inte de problemen. Kanske har att göra med att jag kör X:an och har installerat *ALLA* nödvändiga uppdateringar som finns i "software update". Ingen aning.
Min uptime har varit runt 8 dagar i snitt. L7yckas alltid på nått sätt måste omstarta efter det. Men det är ändå rätt ok för en laptop.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-09 12:29

Hm, nog ska alla updates vara installerade via Software Update.. ska kolla om det händer mer frekvent när jag har USB-prylar instoppade.

Jag har också kört alla Software Update-prylar och inbillar mig som sagt att koman inträffar trots att min USB-hub med massa tingeltangel inte är inkopplad. Det skulle dock kunna vara så att datorn somnat innan jag kopplat ur huben och inte vaknar senare...

Reset av PMU, bör göra susen....

The Power Manager is an integrated circuit that is usually on the logic board of the PowerBook and iBook. As the name implies, it is responsible for power management of the computer. It controls backlighting, hard disk spin down, sleep and wake, some charging aspects, trackpad control, and I/O as far as looking at the serial port and modem so it does not sleep when connected.

Over time, the settings in the Power Manager may become unusable, which can result in operational anomalies with the computer. Examples would be not powering on, not waking from sleep, not charging the battery, or not seeing the AC Adapter, among others.

Resetting the Power Manager is accomplished in a variety of ways depending upon the computer. These methods are described below.

Warning: Resetting the Power Manager on any PowerBook or iBook will permanently remove a RAM disk, if present, and all of its contents

How to doit!

iBook and iBook (FireWire) computers

1. If the computer is on, turn it off.
2. Disconnect the AC power adapter.
3. Remove the battery.
4. Press the reset button located above the Power button at the base of the display. Use a small, blunt instrument such as a paper clip to press the button.
5. Wait 5 seconds.
6. Reconnect the AC power adapter.
7. Put the battery back in the computer.
8. Press the Power button to restart the iBook computer.
Note: Resetting the power manager also resets the date and time. After the reset, the system clock is set to 12:00 A.M., 01/01/1904.

iBook (Dual USB), iBook (Late 2001) and iBook (14.1 LCD)

1. If the computer is on, turn it off.
2. Disconnect the AC power adapter.
3. Remove the battery.
4. Press the reset button located above the Audio/Video port on the left side of the iBook (Dual USB) computer.
5. Wait 5 seconds.
6. Reconnect the AC power adapter.
7. Put the battery back in the computer.
8. Press the Power button to restart the iBook computer.

Note: Resetting the power manager also resets the date and time. After the reset, the system clock is set to 12:00 A.M., 01/01/1904.

Snyggt, Johan!

För er som vill läsa hela artikeln hos apple.com, så har den nr: 14449.

Snygt Johan! Komma in och dominera!
Mer sådant!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill nill:
A world of wonders.

Fråga: CMOS betyder vad?

Prova den excellenta sajten whatis.com.

1
Bevaka tråden