Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

'Tiger' avlasta processorn?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-06 10:44

Jag har fått intrycket att 'Tiger' fördelar arbetet i burken så att processorn avlastas, och att grafikkortet kommer att lastas på mer arbete. Som en följd, skulle det kunna bli så att din mac kommer att bli snabbare utan att du för den skull har en snabbare processor. Det blir viktigare med ett starkt grafikkort än en snabb processor?

Core image gör att GPU tar hand om sånt som CPU skulle gjort ifall CI inte fanns. Precis som på min dator, som inte stöder quartz extreme, så rycker CPU in, och tyngs därmed ner (ännu mer).

Så iom Core image så avlastas processorn, och får tid över till annat. Svar ja på din fråga, alltså.

Sen ska man inte ta i så man spricker; om grafikkortet väl stöder CI ( radeon 9700 -> ) så avlastas inte processorn mer bara för att man skaffar snabbare kort, mer VRAM eller så. Dock blir ju grafiken bättre.

• Medlem
  • 2005-03-06 14:01

Core Image funkar väl bara för väldigt speciella saker, som har programmerats för det. Redan 10.3 har ju generell avlastning av processorn inbyggt i systemet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-06 14:46

CoreImage i sig är ingen silverkula för att ge bättre prestanda, det är en del i operativet som kommer ge ökad prestanda vid specifka bildrelaterade funktioner, CoreImage i sig har inga krav på hur mycket videominne man ska ha, det räcker med ett GeForce 5200 eller bättre och ett ATI 9600 eller bättre för att få full hårdvaru accelerering av CoreImage, om äldre kort kommer ge ökade accelerering eller ej vågar jag inte spekulera på.

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-06 15:40

... om man nu utgår ifrån att grafikfunktioner kanske avlastas av grafikkortet i Tiger, så får man inte glömma att det finna många funktioner som inte är grafikrelaterade, som tynger processorn betydligt.

..dock är det ting som rendering av 3d (när man inte använder grafik-kortets inbyggda shaders), ljud eller IO, som till stor del är annorlunda från den grafiska göran många använder sin mac till.

altså, allt blir inte snabbare även om grafikkortet kan avlasta en del av processor-göran.

(längtar fortfarande tillbaks till hur snabbs mac os gick i os 9 dagarna

/m

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-06 17:39

Tack!

Intressant läsning! Min baktanke var att jag kanske kunde nöja mig med t ex 1.4GHz kort när jag kastar in ett ATI 9800- kort. Det kommer att fungera till en viss del, men inga mirakel.

• Medlem
  • 2005-03-06 18:44
Ursprungligen av BoP:

Intressant läsning! Min baktanke var att jag kanske kunde nöja mig med t ex 1.4GHz kort när jag kastar in ett ATI 9800- kort. Det kommer att fungera till en viss del, men inga mirakel.

Om du inte tänkt spela, så kommer inte grafikkortet funka som en accelerator alls. Med tanke på vad ett grafikkort kostar är det en dålig investering... tycker jag, är väl säkrast att lägga till.

Core Image kommer funka på det sättet att du i realtid kan utföra en del tricks. T ex låta en sfäreffekt gå över en film. Saker som traditionellt krävt väldigt mycket av processorn. Det mesta kommer dock funka som det gör idag, om jag inte misstagit mig.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-06 21:28
Ursprungligen av stfm:

Om du inte tänkt spela, så kommer inte grafikkortet funka som en accelerator alls. Med tanke på vad ett grafikkort kostar är det en dålig investering... tycker jag, är väl säkrast att lägga till.

Core Image kommer funka på det sättet att du i realtid kan utföra en del tricks. T ex låta en sfäreffekt gå över en film. Saker som traditionellt krävt väldigt mycket av processorn. Det mesta kommer dock funka som det gör idag, om jag inte misstagit mig.

Jag vet bara vad Apple har listat för grafikkort som 'kompisar' till 'Tiger' och därmed CI. Den som lever får se!

1
Bevaka tråden