Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför segt surfande med bredband?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-06 12:59

Hej, jag har ett problem.....

Sitter med en PB-G4/550 och surfar på BBB 10mbit och internet går otroligt segt, det känns mycket segare än innan jag switchade, speciellt aftonblabdet/expresen/99mac/apple/99musik alltså dom sidorna jag surfar dagligen på. Känns som det är snabbare på jobbet med en urgammal pc med 0.5mbit!

Mer info: jag kör FireFox med tweakarna jag hittade här, det hjälpte inte, safari och IE är slöare ändå.

Har även en Ibook första verisionen som är koplad med pb´n till en switch, med någon av datorerna kopplade direkt till bredbandet är det lika sakta som med switchen när en dator är uppkopplad.

Det är ca 9,5mbit med TPtest, som innan min switch till mac.

OSX 10.3.8 på PB och 10.3.7 på IB, satte även i mer minne i PBn så den har 512mb nu, samma kola i bredbandet ändå.

Är det nått cacheminne eller grafikkorten i de bärbara som är flaskhalsen eller är det nått man ska ställa in som jag kan ha missat, är ny sedan december i osx.

mvh/e

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 13:02

Och du har ingen P2P program igång tex bittorrent eller dc++?

Dom suger stora mängder.

Sitter du på ett trådlöst nätverk så kan du ta hem iStumble från versiontracker å se om grannen sitter å lånar din uppkoppling.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-06 13:19

Hade samma (?) problem med BBB. Efter idogt mailande till deras support, så ställde dom NER hastigheten vilket faktiskt hjälpte. Deras förklaring:

Citat:

Det vi har gjort är att ställa ner hastigheten till 9Mbps för att få ett högre SNR värde.

Vid ADSL, Annex-A, så ger en hög hastighet ett lägre SNR (signal noise ratio), desto högre hastighet desto mer brus på ledningen vilket ger en lägre ratio.

ADSL2+ som vi nyttjar kör 512 toner och en bit över 2,2Mhz (att jämföra med analog telefoni som nyttjar 4Khz eller ADSL g.lite/g.dmt som nyttjar 256 toner och strax över 1,1Mhz) vilket säger sig självt att det kräver mer av kopparns kvalité/ledningslängd (gällande dämpning/avledning mot jord etc).

Exempel: Man har 10Mbps på en ledning och får ett SNR värde på Xdb, man sänker hastigheten till 9Mbps och får Ydb. (Där Y är större än X).

Den faktiska hastigheten blir då högre i fall nr 2 (Dslam port hårdställd på 9Mbps), detta då ett lågt SNR ger paketförluster, som förvisso inte märks vid UDP anslutningar men man märker av dom vid TCP anslutningar som man nyttjar till det mesta.

Kolla denna tråd:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=65867

Maila BBB och fråga om dom kan testa samma för dig.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-06 13:31

Ska maila BBB och se ifall dom har nån lösning, det är iofs fiberbredband jag har men det kanske är samma problem.

Jag har inte trådlöst eller nått fildelningsprogram så det är inte felet.

Just det, jag har en bredbandstelefondosa som är kopplad mellan datorerna och bredbandsjacket, kan det vara nån vajsing därimellan? det är 100mbit imellan datorerna och telefondosan och 10mbit därefter, när jag hade pc så var jag tvungen att ställa in nätverkskortet på 10bit och nån duplex, det har jag testat på macarna utan nån direkt succé.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 15:03
Ursprungligen av enapa:

Ska maila BBB och se ifall dom har nån lösning, det är iofs fiberbredband jag har men det kanske är samma problem.

Jag har inte trådlöst eller nått fildelningsprogram så det är inte felet.

Just det, jag har en bredbandstelefondosa som är kopplad mellan datorerna och bredbandsjacket, kan det vara nån vajsing därimellan? det är 100mbit imellan datorerna och telefondosan och 10mbit därefter, när jag hade pc så var jag tvungen att ställa in nätverkskortet på 10bit och nån duplex, det har jag testat på macarna utan nån direkt succé.

BBB har enligt min erfarenhet ruskigt sega DNS-servrar också, om du är händig kanske du själv kan sätta upp en cachande DNS.

/Kalle

1
Bevaka tråden