Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag nyhetsmail?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur skapar jag nyhetsmail i HTML-format. Jag skulle gärna vilja kunna detta.
Det finns väl gratis tjänster som tillhandahåller så att man kan skapa egna nyhetsmail (HTML), för att sedan kunna skicka dem.

Jag har ett företag där jag skulle vilja kunna skicka ut en del nyhetsmail.

Snälla hjälp mig, du som kan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-07 13:17

Helst ska du inte alls skicka som html, utan som vanlig text (ASCII). Då kan ALLA ta emot dina mail utan att dom fastnar i spam-filter, och om innehållet i mailen är BRA, så struntar folk i om det är röda eller blå bokstäver.

Men om du MÅSTE göra html, så har jag satt ihop en enkel instruktion (på engelska) som bl.a. nämner Dreamweaver (men det går lika bra med vilken annan html-editor som helst).

http://proformica.com/bulkmail.shtml

Tackar! Ska läsa detta nu.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-03-09 22:07

Om du vill skicka från Entourage kan du ladda hem ett script (Freeware).
Lägg det i nån jämrans mapp och skicka på.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23801

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-10 08:05
Ursprungligen av filuren:

Om du vill skicka från Entourage kan du ladda hem ett script (Freeware).
Lägg det i nån jämrans mapp och skicka på.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23801

Ska bara påpeka att det skriptet gäller "in-line files", dvs bilder inkluderas i själva mailet och ska alltså inte länkas för nedladdning när mottagaren öppnad mailet i sin e-postklient. Skillnaden mellan de två olika tillvägagångssätten är bl.a. att med inline files så blir mailet tyngre och risken för att det hamnar i ett spamfilter ökar avsevärt. Om det å andra sidan kommer ända fram till mottagaren så finns ju alla bilder med. Epostklienten behöver alltså inte koppla upp sig mot en extern server för att ladda ner bilderna.

Personligen föredrar jag att inte använda inline files, men det kanske bara handlar om en smaksak.

Ursprungligen av Danne V:

Personligen föredrar jag att inte använda inline files, men det kanske bara handlar om en smaksak.

Om man inte använder "inline files" så har man ju dessutom möjlighet att se intressant statistik genom att titta i sina loggfiler.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-10 14:04
Ursprungligen av thevil:

Om man inte använder "inline files" så har man ju dessutom möjlighet att se intressant statistik genom att titta i sina loggfiler.

Bra påpekande. Hade jag fullständigt glömt bort....

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 14:32

Skulle starkt rekommendera att inte använda "inline files".

Kom också ihåg att göra HTML 4.01 och inget nyare. Många webmail system har också svårt med CSS - dvs "go oldschool" och testa noggrant i gmail - yahoo - hotmail osv.

Ok, I'll keep that in mind. Tackar!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-03-10 21:53

"inline files" = bilder bifogas med brevet?
Varför måste isåfall alla bildlänkar på html-sidan vara absoluta? Jag trodde att detta var för att mottagaren INTE skulle få onödigt tunga mail.
Dessutom, om jag mailar ett sådant till mig själv får jag aldrig några bifogade filer.

Nu blev tråden intressant. Lär mig mer!

1
Bevaka tråden