Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gmail - apropå kryptering...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 14:31

Jag vet att Gmail scannar eposten och baserar reklamen på vad som står i breven, typ. Men om man skickar krypterade mail only, som jag nyss ägnat timmar åt att konfigurera, borde väl inte Gmails servrar kunna läsa posten va? Eller tänker jag fel?

• Oregistrerad
  • 2005-03-07 15:15

Rätt tänkt, google har ingen aning om vad som står i breven. Dom kan väl, om dom verkligen vill lägga resurser på det, knäcka krypteringen genom "brute force". Med andra ord, testa alla miljarder kombinationer det finns i en 1024bitars nyckel. Sant att man måste ha programvara som kan avgöra om avkrypteringen vart korrekt, om det vart vettig text eller bara rappakalja

• Oregistrerad
  • 2005-03-07 15:18

Låter ju bra. Då ska jag se till att skicka det mesta möjliga krypterat av rena integritetsskäl. Nån sån kodknäckning lär väl knappast Google idas hålla på med.

Kryptering och mail.... skickar du sådan hemliga saker via mail att du behöver kryptera.
All kryptering går att knäcka... det är bara att återgå till gamla vanliga brev om du ska vara helt säker...
Det är så lite reklam på gmail så jag bryr mig inte.
Någonstans måste de tjäna sina pengar för att driva gratistjänster tänk på det.

• Oregistrerad
  • 2005-03-07 15:33

Jojo visst, det är inte så att jag skickar en massa hemliga terroristplaner eller så i mina mail (kör de med vanlig snigelpost ), jag är bara lite...störd över att mina mail läses om än av en stor, grå serverdator.

• Oregistrerad
  • 2005-03-07 15:33

Egentligen, varför ska man inte förvänta sig samma nivå av insynsskydd på epost som vanlig post?

Och med dom lagförslag som håller på att utarbetas då ISP, etc. blir ålagda att arkivera t.ex. all epost trafik för att myndigheter ska kunna gå in och plocka bland det. Förvisso med av domstol taget beslut om att göra så, men fortfarande.

Jag vill ha rätten att kasta/förstöra något som är adresserat till mig.

• Oregistrerad
  • 2005-03-07 15:37

word!

Det bökiga blir ju att få över nyckeln till mottagaren av varenda mail.
Skulle gärna ha kryptering på allt som passerar ut och in genom min bandbredd.

Borde bli så framöver.

• Oregistrerad
  • 2005-03-07 20:58
Ursprungligen av kitesurf:

Det bökiga blir ju att få över nyckeln till mottagaren av varenda mail.
Skulle gärna ha kryptering på allt som passerar ut och in genom min bandbredd.

Borde bli så framöver.

Tricket är att du skickar till dom med deras kryptering, så allt som krävs är att dom installerat stöd för det samt publicerat deras publika nyckel som bara går att kryptera med och inte tvärt om.

Jag krypterar stor del av min trafik, lösningen för det mesta är ssh.

1
Bevaka tråden