Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in ljud på powerbook...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 16:13

Jag har uppfattat att det finns en mickrofon vid den vänstra hägtalaren, men hur använder man den?
Vad finns det för enkla inspelningsprogram i OS X? och vad kan man ladda för program för lite emr avancerad mickrofonanvändning???

• Medlem
  • Öland
  • 2005-03-07 17:39

det finns inget riktigt program för inspelning av ljud bortsett från Garageband i OSX. Men det finns många små program på tex versiontracker

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15962 är ett,

sök även efter wiretap pro och audio hijack pro

//Filip

• Medlem
  • Kalmar
  • 2005-03-07 22:26

Att spela in till/i GarageBand fungerar helt OK (även om extern mikrofon förstås är att föredra, för att slippa datorns ljud etc., men då behövs också externt ljudkort). Du kan även använda iMovie för ljudinspelning.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-07 22:44

Externt ljudkort för extern mikrofon behövs inte om man har en line-in mikrofon med preamp. Men nu pratar jag ju mer åt studiokvalitet än garderobsupptagningar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 10:23

Testa Audacity!

• Medlem
  • Kalmar
  • 2005-03-08 22:38
Ursprungligen av xerent:

Externt ljudkort för extern mikrofon behövs inte om man har en line-in mikrofon med preamp. Men nu pratar jag ju mer åt studiokvalitet än garderobsupptagningar.

För "garderobsupptagningar" (som ju inte behöver bli så dumma - bra dämpning!) duger väl i och för sig den interna mikrofonen. Men om man ändå köper preamp kan man ju passa på att istället köpa just ett externt ljudkort med inbyggd preamp; och väldigt prisvärda sådana finns ju numera (tom. i FireWire-version, t.ex. från M-audio).

Ursprungligen av xerent:

Exempel tack!

1
Bevaka tråden