Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 som "Studio"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-07 19:31

Har suttit på en kompis PC med musikprogram av den dyrare sorten och upptäckt att jag har viss begåvning.
Ska snart införskaffa en "toppad" iMac G5 och undrar fur långt jag kommer med den och Apples Garageband innan jag har råd med de andra "top of the line" produkterna?

• Oregistrerad
  • 2005-03-07 22:15

Vad menar du med "hur långt"? Det beror nog mycket på vad det är du gjort på din kompis PC och vad du har hållit på med innan i musikväg. Har du andra synthar, vad ska du göra för musik o.s.v.?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-08 15:33
Ursprungligen av jorran:

Vad menar du med "hur långt"? Det beror nog mycket på vad det är du gjort på din kompis PC och vad du har hållit på med innan i musikväg. Har du andra synthar, vad ska du göra för musik o.s.v.?

med hur långt menar jag pallar datorn med och hur pass kompetent är Garageband med tanke på at man får det till?
Har spelat i ett hardcore band men gör elektroniskmusik har dock inga synthar än..

• Medlem
  • 2005-03-08 15:53

Om Garaget och/eller din dator räcker till beror väldigt mycket på vad du vill göra, vilken typ av musik, vilken typ av instrument etc.

Jag tror personligen inte att GarageBand duger till mer än en lekstuga för en musiker med lite ambition, det är lite för begränsat och baseras på halvfärdiga byggblock i för stor utsträckning. Men eftersom det ändå finns på datorn, testa själv innan du slänger ut massa pengar på dyrare program.

Datorn bör orka med hyfsat mycket, förutsatt att du klämmer in rejält med minne. MIDI (externa synthar etc) drar nästan inget alls, ska du däremot köra mycket audio så är ett bättre ljudkort ett måste, det kan också hända att HD:n inte orkar med riktigt. Mjukvarusynthar/effekter ska du klara dig med om du inte kör de allra fräckaste reverben i mängder.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-08 16:01
Ursprungligen av SirN:

Om Garaget och/eller din dator räcker till beror väldigt mycket på vad du vill göra, vilken typ av musik, vilken typ av instrument etc.

Jag tror personligen inte att GarageBand duger till mer än en lekstuga för en musiker med lite ambition, det är lite för begränsat och baseras på halvfärdiga byggblock i för stor utsträckning. Men eftersom det ändå finns på datorn, testa själv innan du slänger ut massa pengar på dyrare program.

Datorn bör orka med hyfsat mycket, förutsatt att du klämmer in rejält med minne. MIDI (externa synthar etc) drar nästan inget alls, ska du däremot köra mycket audio så är ett bättre ljudkort ett måste, det kan också hända att HD:n inte orkar med riktigt. Mjukvarusynthar/effekter ska du klara dig med om du inte kör de allra fräckaste reverben i mängder.

Jag rör mig inom EBM, synth och electronica-kretsar vilket oftast består av en massa skumma ljud och det är väl det jag också kommer att slänga samman.

• Medlem
  • 2005-03-08 16:17
Ursprungligen av armkreuz:

Jag rör mig inom EBM, synth och electronica-kretsar vilket oftast består av en massa skumma ljud och det är väl det jag också kommer att slänga samman.

Ähum, ungefär som mig då :rolleyes:
Tror inte riktigt att GBs styrka ligger åt det hållet...

Ursprungligen av SirN:

Ähum, ungefär som mig då :rolleyes:
Tror inte riktigt att GBs styrka ligger åt det hållet...

GB är ett så pass flexibelt men ändå enkelt program att det fungerar utmärkt att göra EMB lika gärna som visor. Men köp till Propellerheads Reason så är du helgarderad.

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 14:22
Ursprungligen av SirN:

Jag tror personligen inte att GarageBand duger till mer än en lekstuga för en musiker med lite ambition, det är lite för begränsat och baseras på halvfärdiga byggblock i för stor utsträckning.

Tror? Vilket betyder att du inte ens provat om GB duger för mer än en lekstuga variant?
Det är trist att läsa inlägg som rackar ner på GB's duglighet eller inte. Utan att veta vad de talar om.

GB är bra till mkt. Jag använder den hela tiden för både skisser och färdiga musikprojekt. Och då i proffs-sammahang. Dvs jag får beställningar på musik/re-mixes etc. Den sista halvåret gör jag mer och mer skapade musikprojekt direkt i GB, det går fort och enkelt. Jovisst, det är ett "enkelt" program, och vill man inte så duger den inte till mer än att lattja med loops samt någon synt.
Det är väldigt lätt att skriva vad GB inte är; notredigering finns men det går inte att skriva ut (öppna GB filen i LXPress och skriv ut), det går inte att styra externa syntar (har inte använt ett extern synt på 2 år), dåliga plugins (samma som LXP, bara ser ut annorlunda), alla pluggar/mjukvaruinstrument jag har fungerar i GB också (atmosphere/Sampletank/Waves/mm, även VST pluggar fungerar tack vare VST2AU converter) och i o m att jag använder Reason emellanåt så fungerar den ihop med GB tack vare Rewire.

Ja GB ser enkelt och lite simpel ut men slå inte undan den, det är just där styrkan sitter.

( och som svar på frågan jag ofta får; mixar du i GB? Nej, alla mina mixar gör jag i ProTools, jag mixar aldrig i Reason/GB/Logic/Cubase/Sibelius/Finale, dvs de programmen jag skapar i)

• Medlem
  • 2005-03-09 14:34
Ursprungligen av xis:

Tror? Vilket betyder att du inte ens provat om GB duger för mer än en lekstuga variant? Det är trist att läsa inlägg som rackar ner på GB's duglighet eller inte. Utan att veta vad de talar om.

Just det, tror. Vilket jag naturligtvis baserar på mina krav, till vilket GB inte räcker till. Men så påpekar jag ju att det beror på musikstil, arbetsförfarande etc, och uppmanar också till att testa lite innan man köper ett dyrt program.

Mycket roligt kan man ha med Garageband men tyvärr så kan man INTE skriva ut noterna som man kan se med senaste versionen från iLife 05.

Gå in på www.macjams.com och lyssna på låtarna de flesta är gjorda med enbart GB.

Det finns också en massa tips och loopar resensioner.

mvh DJ ia

Senast redigerat 2005-03-16 21:38
1
Bevaka tråden