Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pioneer DVD-R brännare accepterar inte CD-R

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 20:09

Min nya Pioneer DVR-109 16x Dual Layer acepterar inte CD-R och det ska den göra. Jag ska kunna bränna både CD-R och DVD-R. Men nu när jag försöker får jag följande: "Skivan kan inte användas eftersom skivenheten inte stöds. (Felkod 0x80020025)".

Är det någon som kan hjälpa mig?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Senast redigerat 2005-03-08 21:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 20:13

Öppna skivverktyget i verktygsprogam å kör en skivbehörighet på enheten.

Känns som om det borde hjälpa. Fick du men någon skiva med disken?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 20:36
Ursprungligen av atomlab:

Öppna skivverktyget i verktygsprogam å kör en skivbehörighet på enheten.

Känns som om det borde hjälpa. Fick du men någon skiva med disken?

Jag tror att det är någonting med själva DVD-bränare. CD-R skivorna spotas ut och den vägra att bränna musik på DVD.

Det här verkar hopplöss.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 20:43

Kollade lite efter liknande problem å såg att den kan råka ut för "buffer underun" om man använder vissa versioner utav Toast.

Kolla vilken version utav Toast du har och vilken FW du har på disken. Ser ut som 1.17 är den senaste.

Inget är hopplöst

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 21:17

Nedladningen blir tillen exe-fil. Jag h ittar inte någoting gjort till Mac.

Min Toast är versionen 6.0

Jag glömde berätta att min DVR-109 är intern.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 21:25
Ursprungligen av Pancho:

Nedladningen blir tillen exe-fil. Jag h ittar inte någoting gjort till Mac.

Min Toast är versionen 6.0

Jag glömde berätta att min DVR-109 är intern.

Sorry jag klickade på fel ställe, därför blev det exe-fil.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 21:27
Ursprungligen av Pancho:

Sorry jag klickade på fel ställe, därför blev det exe-fil.

Fick du rätt tillslut då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 22:25
Ursprungligen av atomlab:

Fick du rätt tillslut då?

Ja, till slut. Genom en omväg i Toast, ,men det funkade.

Jag öppnade Toast och lotsade som att disken var inne när det frågade efter diksken så stopade jag den. När Finder frågade efter åtgärd så kllickade jag på "ignorera" och sedan forsatte jag via Toast. Det var lite omständigt men som sagt det funkade. Jag måste se över några inställningar (jag vet inte vilka än) så att brännfunktionen blir smidigt som det alltid har variit.

Tack för hjälpen! Det alltid bra att ha en bollplank.

patchburn

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 14:59
Ursprungligen av Pancho:

Ja, till slut. Genom en omväg i Toast, ,men det funkade.

Jag öppnade Toast och lotsade som att disken var inne när det frågade efter diksken så stopade jag den. När Finder frågade efter åtgärd så kllickade jag på "ignorera" och sedan forsatte jag via Toast. Det var lite omständigt men som sagt det funkade. Jag måste se över några inställningar (jag vet inte vilka än) så att brännfunktionen blir smidigt som det alltid har variit.

Tack för hjälpen! Det alltid bra att ha en bollplank.

Jag har upptäckt problemmet.
Det är så att i iTunes finns fortfarande "Sony CD-RW CRX160E" som brännare. Tyvärr vet jhag inte hur man gör för att bytta till den nya. "Något bra förslag?" Alla förslag är bra eftersom jag har inte har några.

I iTunes - Inställningar (cmd + ,) - Bränna. Finns det inte en ruta där där det står vilken brännare iTunes vill använda? Klicka på den och kolla om det finns en till som Du kan välja istället (=Pioneeren).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 15:40
Ursprungligen av leonardo:

I iTunes - Inställningar (cmd + ,) - Bränna. Finns det inte en ruta där där det står vilken brännare iTunes vill använda? Klicka på den och kolla om det finns en till som Du kan välja istället (=Pioneeren).

Det är just det som är problemmet.

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

OK. Ser två vägar; Kasta (com.apple.iTunes.plist), resp ominstallation av iTunes, i nu nämnd ordning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 07:41
Ursprungligen av leonardo:

OK. Ser två vägar; Kasta (com.apple.iTunes.plist), resp ominstallation av iTunes, i nu nämnd ordning.

Vad händer med bilblioteken (som är rätt så långt) och dess ordning (alla spellistor) o s v? Blir de påverkade?

Spara ut filen iTunes Music Library till nåt bra ställe för säkerhets skull. Skulle det kexa sig kan Du alltid lägga tillbaka den i iTunes-mappen. Spellistorna finns ju i den filen som Du säger, missade det i hastigheten.

• Oregistrerad
  • 2005-03-08 13:20

knasigt

jag har inga problem alls, den bränner allt. utan problem. har en G4/500 och os x. använder toast, senaste uppdateringen.

• Oregistrerad
  • 2005-03-08 13:25

Om jag inte missiminner mig så har det att göra med vilken firmware versionen på brännaren.
Det var en massa snack om buffer underrun på Quicksilver maskinerna förra året. Om jag inte minns fel så finns det fortfarande ingen firmware uppdatering på macen. Enda sättet för att fixa problemet permanent var att ta ur spelaren-brännaren, stoppa in den i en PC och sedan köra PC firmware uppdateringen.

• Oregistrerad
  • 2005-03-08 13:58

dvr-109 är ju helt ny, den kom för typ en månad sedan, lär väl inte behövas uppdatera firmware på den?

1
Bevaka tråden