Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp FTP

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-07 20:24

Hej!

Jag skulle vilja ha lite synpunkter på en idé jag har.

Jag skulle vilja sätta upp en FTP där användaren som loggar in bara kan ladda upp
och inte se vad som redan finns på FTP'n. Är detta möjligt till att börja med?

Eller är jag tvungen att ha olika användar ID som hänvisas till olika kataloger?

Sedan är jag lite intresserad av bra applikationer som kan användas, till PC dock.

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-03-08 08:46

Det finns ett utmärkt program som heter PureFTP. Sök efter det här på webplatsen. Det har diskuterats ganska mycket. Jag kör det själv. Kan rekommenderas.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 08:50

Skapa konton och sätt om behörigheterna till "write" enbart.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-03-08 09:00

Gör som pekka säger, ta en titt på PureFTPD:
http://jeanmatthieu.free.fr/pureftpd/

Jag har själv letat länge efter ett bra program för att hantera användare mot en FTP-server. PureFTPD ger en allt man behöver (och lite till). Freeware när den är som bäst!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-03-08 18:32
Ursprungligen av Rasmus:

Gör som pekka säger, ta en titt på PureFTPD:
http://jeanmatthieu.free.fr/pureftpd/

Ahh, du pekar ju på en manager till PureFTPd. Själv servern finns på PureFTPd .

Ursprungligen av Rasmus:

Jag har själv letat länge efter ett bra program för att hantera användare mot en FTP-server. PureFTPD ger en allt man behöver (och lite till). Freeware när den är som bäst!

Se ovan. Du blandar ihop server med manager till själva servern. Det kan förvilla för den ovane läsaren (till skillnad från den rutinerade som du).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-08 17:02

åh, tack. jag fastnade på någon annan pure ftp sida.

Dock behöver jag för applikatonen till PC. för ovanlighetens skull.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-08 19:31

jag förstår ingenting. Manager, Server?

Vad rekomenderas för sida för att lätt kunna sätta in sig?
Jag är bekant med uppkoppling mot FTP och jag har även lyckas
skapa en egen FTP server via systeminställningarna i MacOSX.
Men det är för att det är så jävla enkelt. MacOSX anger t.om. vilken
ftp adress som användarna ska koppla upp sig mot.

Men jag behöver en bättre FTP lösning i PC miljö.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-03-08 20:38

Ja, och här ser vi genast problemet! Du vill ha en FTP-server för att kunna skicka filer, men Rasmus tipsade dig om ett hjälpprogram (som i sig självt inte kan ge dig någon FTP-serverfunktion) som underlättar saker kring FTP-servern. Är du med på skillnaden?

Men som du kanske vet/känner till så kan vi mer om OS X (och UNIX) är Windows, men vi kan ändå berätta att det finns en osupportad version av PureFTPd 1.0.16b att ladda hem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-08 22:04

FTP manager är en extension som behandlar användarna mot själva huvudprogrammet eller?

Och vad jag behöver, är själva huvudprgrammet? är detta rätt uppfattat av den tidigare diskussionen?

Ursprungligen av Cave:

FTP manager är en extension som behandlar användarna mot själva huvudprogrammet eller?

Och vad jag behöver, är själva huvudprgrammet? är detta rätt uppfattat av den tidigare diskussionen?

PureFTPd är serverprogrammet. Om du installerar det kan du konfigurera det via Terminal.

Om man istället laddar hem PureFTPd Manager, så är det ett grafiskt gränssnitt till PureFTPd. PureFTPd följer med och installeras om du tar hem PureFTPd Manager. Betydligt enklare för oss som inte är hemma i UNIX med andra ord. Men detta är ju programvara för OS X, så det kanske inte är till så mycket hjälp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-08 22:57

åh... jaja... jag tror jag hittar nåt enklare då. med integrerat gränssnitt
men tack

1
Bevaka tråden