Alla Al-PowerBooks har 7450-processorer. Det är inte en specifik modell utan en familj. De flesta har någon variant av 7447-processorn (finns 7447, 7447A och 7447B). Den första generationen PB 12" har endast 256 kB cache, ev också en annan processorrevison än 7447. Övriga har någon form av 7447 med 512 kB cache såvitt jag vet.
Temperaturstyrningen i MacOS X aktiverar fläkten när processorns temperatur stiger över 51 grader och stänger av den när den kommer under 48 grader (Celsius då). Tidigare var gränserna (innan 10.3.2-uppdateringen) 64 respektive 60 grader om jag minns rätt.
Själv har jag en första generationens PB 12" där tyvärr fläkten är igång oftare än den är av eftersom normal arbetstemp ligger precis i spannet för fläktens av/på-läge. Hade varit helt nöjd med den om det inte varit för fläkten som faktiskt är grymt störande.
Hårddisken (en Fujitsu) är dock väldigt tyst, nästan omöjligt att höra när den arbetar, även när cpufläkten är av. Det är dock inte originaldisken utan den är utbytt av Apple då den ursprungliga kraschade.
För er som vill kolla temperaturen på ett smidigt sätt rekommenderas Temperature Monitor http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19994 Inkluderar en praktisk dashboard widget.