Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minidisc med usb till macen?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man använda en minidisc med usb till osX?

Jag vet att det inte finns officiella drivisar från Sony men finns det andra sätta att få ut sitt inspelade material???

• Oregistrerad
  • 2005-03-08 11:41

USB är nog bara att glömma. Analogt/digitalt är det som gäller...

• Oregistrerad
  • 2005-03-08 11:48

Nej, det går inte. Jag hade samma problem när jag hade en NetMD. Du får köpa ett däck och köra ut det digitalt från det och in digitalt på ljudkortet. Enda du kan göra med USB:n är att tanka UT material, inte IN. Samma för Sharp.

Ursprungligen av petsematary:

Nej, det går inte. Jag hade samma problem när jag hade en NetMD. Du får köpa ett däck och köra ut det digitalt från det och in digitalt på ljudkortet. Enda du kan göra med USB:n är att tanka UT material, inte IN. Samma för Sharp.

Du skriver att det går att tanka ut materialet från usb men inte in - ok

men om jag då har spelat in material ute på fältet kan jag då med usb få över det redan inspelade materialet med usb till macen och i så fall hur?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 12:29

kan det fungera med VPC ?

oki.

Jag hittade ett program som heter XMD som kan lyssna och fixa men det verkar inte kunna ladda ner filerna till disken.

• Oregistrerad
  • 2005-03-08 14:19
Ursprungligen av draags:

oki.

Jag hittade ett program som heter XMD som kan lyssna och fixa men det verkar inte kunna ladda ner filerna till disken.

Men i så fall kan du köra Wiretap och spela in det. Kvallan vet jag dock inte hur den blir.

• Oregistrerad
  • 2005-03-18 14:34

Om man spelar in okomprimera på HI MD, kan man hämta upp det till Mac:en digitalt.

Det är inte så viktig med överföringshastigheten. M
est intresserad av HI MD som ljudinspelare för film.

• Oregistrerad
  • 2005-03-18 14:40

Jag tror HHB gör/gjorde MD-portor för filmbruk. Dock inte HiMD men med digital utgång så man kan optisk lajna in det på ljudkortet.

Finns det någon annan hårddisk- inspelnings -variant som fungerar för macen som ni känner till?

Ska användas för typ radio intervjuer.

Ursprungligen av draags:

Finns det någon annan hårddisk- inspelnings -variant som fungerar för macen som ni känner till?

Ska användas för typ radio intervjuer.

Marantz PMD660 verkar lovande.

http://www.d-mpro.com/users/folder.asp?FolderID=3629&CatID=19&SubCatID=180

Den har:

- schyssta XLR mik. kontakter med phantom matning
- minneskort (ingen känslig mekanisk teknik som MD eller hårddisk)
- "överkomligt" pris om man ser vad man får. $498 hos www.soundprofessionals.com

Nackdelar:

Bara 16bit /48kHz inspelning (24 bit/96kHz vore önskvärt)
stöder visst bara mp3 upp till 128kbps stereo (hur som helst, vem spelar in till mp3 proffesionellt?)

MiniDisc finns i flera varianter.

Först kom MiniDisc (omkring '92). Det är ett rent ljudformat ("ATRAC") och kan bara tas in i realtid via analog eller digital ingång på ljudkortet. Något som hette MD Data lyckades knappt leta sig ut utanför Japan, mycket beroende på att Data-diskarna inte var kompatibla med vanliga MD (och omvänt).

Därefter dök MDLP/NetMD upp ('98?). Här använde Sony sitt nya "ATRAC3"-format i två kvalitetsnivåer – LP2 & LP4 som gav dubbel eller fyrdubbel speltid. LP4 lät dock bedrövligt. Vanlig SP på NetMD-maskiner var tyvärr bara samma sak som LP2 fast de tog dubbelt så mycket plats. NetMD gav möjligheten att "med hjälp av" Sonys krångliga programvara skicka låtar från PC till MD men inte åt andra hållet (av rädsla för piratkopiering). Alla låtar som skulle skickas måste först konverteras till ATRAC3 (CD->ATRAC3=bättre än CD->MP3 men MP3->ATRAC3 låter urdåligt) och som grädde på moset gick det bara att skicka låtarna till MD:n tre gånger innan den måste kodas om (Heja Sony!). NetMD stödde inte Mac och det gick alltså inte att ladda något material alls från MD till PC.

Den senaste (sista?) varianten ('04) är något som heter HiMD. En HiMD-skiva rymmer 1GB och omformaterade vanliga MD-skivor rymmer plötsligt 300 MB (mot hälften förut). Här kan man spela in i högre kvalitet, de har just börjat stödja MP3 och du kan använda skivorna till datalagring. Jag har ingen personlig erfarenhet av HiMD men det skall gå att skicka låtar från MD till PC. Har inte hört något definitivt om Mac:en.

För övrigt finns det väl en del MP3-spelare som kan spela in. Klarar inte de av mikrofon utan bara Linjeingång, eller?

Mer (all) info om MiniDisc finns här.

• Oregistrerad
  • 2005-03-19 01:05

precis, hiMD verkar man kunna hämta Wavar direkt från disken över USB... har inte prövat dock.

Lägin linux på din iPod så kan du spela in i 16/96KHz

• Oregistrerad
  • 2005-03-19 10:31

Ska du ha för filmbruk får du ju tänka på mikpreampen också. Den är ju i regel inte super duper hifi i en liten fickspelare. Bara ett tips. Man har ju ändå en mik också, på en filminspelning. Preamp och A/D-omvandlare är de stora skillnaderna mellan proffs- och amatörgrejor.

• Oregistrerad
  • 2005-03-19 11:34
Ursprungligen av JonesH:

precis, hiMD verkar man kunna hämta Wavar direkt från disken över USB... har inte prövat dock.

Låter hoppfult. Någon som provat på riktigt att spela in wav och hämta det via usb till macen.

Ursprungligen av JonesH:

Lägin linux på din iPod så kan du spela in i 16/96KHz

Har ingen iPod, har funderat på någon hårdiskispelning iPod, iRiver.
Fördelen med minidisk är just minidisken. När man gjort klart tagningarna så skriver man på "ljud tagningar dag 1" och på dv-bandet "tagningar dag 1", sen stoppar man disken och bandet i fickan.
Man kan kan ha en disk som heter t.ex. "ljud effekter" stoppa in den, mellan tagningarna, och inte behöva splitta upp ljudupptagningen: ljud från scenerna på en disk, effekter enn annan.

Minidisken har helt enkelt logistiska fördelar.

Skulle det dessutom hända något, tappa den i vattnet eller dyligt är sannoliheten att minidisken går att stoppa in i en ny maskin och få ut materialet.

1
Bevaka tråden