Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Användare och grupper" i OS X?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-17 18:42

I OS 9 var det enkelt att sätta rättigheter på diverse olika sätt genom att låta användarna ingå i olika grupper, men jag har inte kommit på hur man gör detta i OS X. Jag inser ju att det måste gå att fixa, men grupperna som finns verkar vara styrda av OS:et och jag ser inte hur jag skapar nya.

Hur gör jag t.ex följande på en dator (OS X 10.2.4):
Mina elever, vi kan kalla dem Elias och Elaine, ska ha varsin egen mapp, vilket är enkelt att sätta upp genom att ge dem varsitt konto. Dessutom, och nu blir det värre för mig, ska de kunna hämta filer i en delad mapp som alla elever har läsrättigheter i, samt skicka filer till en brevlådemapp som bara lärarna kan läsa ifrån.

Lärarna, Lasse och Lena, har även de sina egna privata mappar, men de ska ha fullständiga rättigheter i den delade mappen. Lasse ska t.ex alltså kunna radera både elevernas och Lenas filer när de ligger i den delade mappen.

Lätt som en plätt för mig i OS 9, men pannkaka i OS X...

Tacksam för hjälp, helst sådan som inte inbegriper terminalen för den begriper inte jag...

Edit: Stoppade in några ord för att förtydliga. Hoppas det lyckades...

[ 17. februari 2003, 18:48: Meddelandet ändrat av: Niklas ]

• Medlem
  • 2003-02-17 19:16

Du kan använda detta program för dela ut mappar åt användare och grupper:
http://www.hornware.com/sharepoints/

• Medlem
  • 2003-02-17 19:51

Högerklicka på mappar och välj "visa info". Där kan du välja vem som har hurudan behörighet till mappar och filer.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-17 21:43

Per: Sharepoints verkar ju vara precis vad jag behöver. Tack!

Tit: Tack, men det funkar inte att sätta de behörigheter jag vill ha i Visa info. Kolla på denna sida för mer info om vad Sharepoints gör som inte OS X fixar.

Den enkla vägen (för att slippa mecka i Terminalen eller NetInfo Manager):

I mappen Users (Användare) finns en mapp som heter Shared (Delat). Den har alla användare på systemet läs-rättigheter till, så den kan du använda för att dela ut filer till eleverna. De måste dock kopiera dem till sina egna hårddiskar eller mappar för att kunna ändra i dem.

Mappen Public (vet inte vad den heter på svenska) i varje användares hem-mapp innehåller en drop-box och kan användas till att lämna filer i. Att dra ett alias av varje lärares Public-mapp till mappen Delat (eller en undermapp, Delat/Lärare) kan också vara en idé.

Den här metoden funkar för det mesta. Märker du att det inte blir bra nog kan Sharepoints vara en lösning, men ta en ordentlig backup innan du börjar mecka med det programmet. Det petar i Netinfo-databasen, och ibland blir det inte helt rätt. Tro mig... :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 22:47
Citat:

citera: Mappen Public (vet inte vad den heter på svenska) i varje användares hem-mapp innehåller en drop-box och kan användas till att lämna filer i.

Brevlådemapp fick den heta på svenska (om jag minns rätt, heh)...

Jag ser framför mig att det är Ganska lätt ordnat med lite terminal-knackande ...

En mapp som:
gruppen lärare har r/w till
och som fungerar som en:
dropbox för gruppen elever.

Sen så lägger du flitigt till users i rätt grupp så sköts resten så smidigt så.

[ 17. februari 2003, 22:49: Meddelandet ändrat av: ivar ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-18 14:22

OK, kanske ska vänta lite med Sharepoints, om den är en dokumenterad buse. Dock tror jag inte att jag kan lösa problemet utan det.
Vill alltså att alla elever ska kunna läsa det som ligger i den delade mappen (som heter Delat), men bara lärarna ska kunna lägga dit grejer. Med Michaels lösning funkar det förstnämnda men lärarna har inte skrivrättigheter. Kanske får backa på kravet att lärarna ska kunna lägga och ta bort saker på samma ställe.

Sammanfattning så här långt: Jag får fundera och testa lite mer. Min inställning till OS X har fått sig en törn, jag förväntade mig inte att saker skulle vara så mycket krångligare i OS X. Tycker inte det är snällt av Apple att tvinga in mig i terminalen eller skaffa tredjepartsprogramvara för att göra nåt som var enkelt i ett äldre OS. En anledning till att jag, och många med mig, valde Mac för länge sen var ju att slippa kommandoradsgränssnitt. Grrr, Steve! Sådär, nu känns det bättre.

Edit: Delat upp i två inlägg

[ 18. februari 2003, 14:25: Meddelandet ändrat av: Niklas ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-18 14:26
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ivar:
Jag ser framför mig att det är Ganska lätt ordnat med lite terminal-knackande ...

En mapp som:
gruppen lärare har r/w till
och som fungerar som en:
dropbox för gruppen elever.

Sen så lägger du flitigt till users i rätt grupp så sköts resten så smidigt så.

Ivar, jag förstår orden, men har ingen aning om vad du menar...

Det är säkert busenkelt för dig, men det mest avancerade jag har gjort i terminalen, förutom att läsa innantill och skriva av, är "cd" och "ls".

Jag är en sån där Mac-användare som för 10 år sedan (i lätt nedlåtande ton) talade om för DOS-knackarna att utvecklingen på persondator-OS gått förbi textgränssnitt, sörru...

[ 18. februari 2003, 14:30: Meddelandet ändrat av: Niklas ]

1
Bevaka tråden