Då har råd och rön gjort en ny marknadsundersökning, denna gång av bärbara datorer. Resultatet blev att Dell Inspiron 4100 fick högst betyg (nära följt av HP) och Apples iBook fick sämst. Eftersom jag sitter och skriver detta på en Dell Inspiron 4100, och jag aldrig haft en sämre dator finner jag resultatet mycket märkligt. I mina ögon har en bra bärbar dator två fullkomligt avgörande rekvisit, bra batteritid och bra skärm. På bägge dessa punkter är iBooken bra, och vad gäller batteritiden helt lysande (min Inspiron har för närvande strax över 2 1/2 timmes batteritid, räcker knappt till tågresan fram och tillbaka mellan Uppsala och Stockholm).
Det som slutligen fällde iBooken var att officepaketet inte funkade bra!!! VA!! Jag skulle byta ut mitt office 2000 mot office X vilken dag som helst.
Det är tråkigt att konsumentverket ännu en gång verkat mot konsumenterna genom att fälla den enda uppstickaren (ok Linux finns också...) mot operativsystemsmonopolet på grunder som jag måste uppfatta som fördomsfulla.