Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd & Rön avfärdar iBook

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då har råd och rön gjort en ny marknadsundersökning, denna gång av bärbara datorer. Resultatet blev att Dell Inspiron 4100 fick högst betyg (nära följt av HP) och Apples iBook fick sämst. Eftersom jag sitter och skriver detta på en Dell Inspiron 4100, och jag aldrig haft en sämre dator finner jag resultatet mycket märkligt. I mina ögon har en bra bärbar dator två fullkomligt avgörande rekvisit, bra batteritid och bra skärm. På bägge dessa punkter är iBooken bra, och vad gäller batteritiden helt lysande (min Inspiron har för närvande strax över 2 1/2 timmes batteritid, räcker knappt till tågresan fram och tillbaka mellan Uppsala och Stockholm).

Det som slutligen fällde iBooken var att officepaketet inte funkade bra!!! VA!! Jag skulle byta ut mitt office 2000 mot office X vilken dag som helst.

Det är tråkigt att konsumentverket ännu en gång verkat mot konsumenterna genom att fälla den enda uppstickaren (ok Linux finns också...) mot operativsystemsmonopolet på grunder som jag måste uppfatta som fördomsfulla.

• Oregistrerad
  • 2002-06-04 10:39

Mmmm, jag kan ju inte säga att jag saknar den Dell jag hade innan jag skaffade min PBG4 för ett år sedan, så jag undrar ju lite vad de tänker med på Råd & Rön. Man får väl höra av sig till dem och säga att Office v.X precis uppdaterats...

Man kan ju fundera på om dom kör Windows själva möjligen.

Som vanligt är väl den personen som utfört testet en PC människa, och har inte en blekaste aning om hur man kör ett mac operativ.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nicke30:
Som vanligt är väl den personen som utfört testet en PC människa, och har inte en blekaste aning om hur man kör ett mac operativ.

Noterade att testet bara är översatt och inte ens skrivet av R&R själva utan inköpt från england (har jag för mig). Ännu värre i mina ögon.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-06-04 11:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nicke30:

Det är riktigt sorgligt, men tyvärr ofta sant. Synd att det inte tas in specialkompentens när man ska till och testa saker.

Man blir ju ledsen på riktigt
Vi borde skriva till R&R och fråga dem vad de håller på med! De skall ju vara en tillförlitlig tidning. Deras test är ju vida kända och lästa. De har definitivt förstört mitt förtroende för den tidningen efter det här. Stor suck!

Gambit

Glömde tillägga att jag just nu skriver på min iBook och älskar att nyttja Office under OSX. Jag fattar ingenting!

Gambit :rolleyes:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-04 21:43

Det var köpt från en tidning i Tyskland. Skräptest. Det har jag framfört till dom via e-post. Dessvärre är det inte första datortestet som varit skräp. Förra gången köpte dom in ett test från en svensk PC-tidning. Lika kass test om inte sämre. Om dom inte kan utföra en oberoende granskning av datorer ska dom låta bli.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-04 22:02

Smell Transpiron 4100 är en stor, ful, extremt tung och tjock plastig sak medan Apples datorer är lätta, smäckra och eleganta. Ingen konkurrens.

Ett stort skämt. Vi har DELL på jobbet och de laptops´en är visserligen ganska pålitliga (förutom att de kör windows), men de är stora, fula, tunga och låter mycket.

Jag börjar tro på allvar att testaren stoppade in en M$ Office för Windows skiva i iBooken.

Jag skrev ett ilsket brev.På deras hemsida kan man skriva till dem.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-04 22:24

Jag köpte en bärbar pc i höstas. Jag kollade på HP Omnibook, Dull Transpiration och olika modeller från Gateway och Compaq, med det var bara skräp alltihop. Stora, tunga och tjocka plasthelveten med dålig byggkvalitet.

Till slut stod valet mellan en en IBM Thinkpad T22 och en Toshiba Tecra-nånting. Problemet med Toshiborna är att de är så in i helsike trista och fula. Pest eller kolera? Det fick bli kolera: en T22.

Har själv en IBM thinkpad på jobbet, har inte använt den på jättelänge föredrar en bit papper och en penna. Batteritiden suger, datorn kraschar regelbundet och den är jätteful. Man får väl se till att det blir en Ibook nästa gång om man orkar ta den fighten med arbetsgivaren.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-06 10:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Det var köpt från en tidning i Tyskland. Skräptest. Det har jag framfört till dom via e-post. Dessvärre är det inte första datortestet som varit skräp. Förra gången köpte dom in ett test från en svensk PC-tidning. Lika kass test om inte sämre. Om dom inte kan utföra en oberoende granskning av datorer ska dom låta bli.

Jag brukar ofta sitta och fnissa åt R&R:s löjeväckande tester av tekniska prylar. Upp till dammsugarnivå brukar testerna vara OK, men hur kan man å andra sidan misslyckas med att mäta sugförmåga/ljudnivå/sladdlängd?, Blir det lite mer avancerat är de tyvärr ute och cyklar i 180. Ett mysterium är också hur de väljer ut vilka prylar de ska testa, då de "bästa" (enligt mitt tycke) aldrig finns med i listan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-06 13:51
Citat:

quote: Har själv en IBM thinkpad på jobbet, har inte använt den på jättelänge föredrar en bit papper och en penna. Batteritiden suger, datorn kraschar regelbundet och den är jätteful. Man får väl se till att det blir en Ibook nästa gång om man orkar ta den fighten med arbetsgivaren.

Och ändå är IBM en av de bättre tillverkarna på pc-sidan. Jag är rätt nöjd med min T22. Själva datorn är OK men Windows XP suger ju mer än någonting i hela världen. Så visst vill ja hellre ha en bärbar Mac. Kommer aldrig, aldrig att köpa en Dell!

[ 06 Juni 2002, 13:58: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Man blir ju faktiskt förbannad när man ser sådant här. Drog genast mitt strå till stacken och skickade iväg ett argt mail till jubelidioterna på kassa-råd & rön. Fan alltså, påminde mig om när PC för Alla eller nån annan skittidning skulle jämföra en PowerMac G4 med nån äcklig PC. Självklart blev PC datorn den svårslagna vinnaren, men om Macen vunnit hade ju tidningen inte kunnat motivera sin existens. Hur ska man få folk att fatta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-07 01:47

Tänker du på när Meckigdata testade Power Mac Cube mot nån sketen Dell? Verkligen patetiskt. Jag har inget som helst förtroende kvar för PC för Allah eller M3/Mexidata.

Jubelidioter.. Bra formulering! Gillar inte Bröd & Rån jag heller.

[ 07 Juni 2002, 02:56: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Piteå
  • 2002-06-07 01:52
Citat:

quote: Man blir ju faktiskt förbannad när man ser sådant här. Drog genast mitt strå till stacken och skickade iväg ett argt mail till jubelidioterna på kassa-råd & rön. Fan alltså, påminde mig om när PC för Alla eller nån annan skittidning skulle jämföra en PowerMac G4 med nån äcklig PC. Självklart blev PC datorn den svårslagna vinnaren, men om Macen vunnit hade ju tidningen inte kunnat motivera sin existens. Hur ska man få folk att fatta?

Jag läste den också, de dom testade var en Cube och en dell miditower, och en av testerna var utbyggnads möjligheter! självfallet så förlorade macen en massa poäng på detta. men de borde till och med folket på pc för alla fatta att cuben inte är gjord för att byggas ut! varför kunde dom inte testa en G4 733 som var det nysate när testet genomfördes?

Saxat från ´testet´:
"Operativsystem: Apple OS X"

Det säger allt.

1
Bevaka tråden