Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp; Ska flytta filer mellan FAT32 & HFS?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, en av våra "A-ljud" på SVT i Göteborg kom och frågade mig till råds och jag är osäker på om hans problem går att lösa. Han har 2 SCSII diskar ( ca: 9,2GB ) med AIFF filer, de lösa diskarna är FAT32-formaterade (PC) och filerna ska över till en macformaterad firewiredisk. Han får i morgon ett kabinett att stoppa de PC-formaterade diskarna i - fattade det som att det då är ett SCSII kabinet. Han kör MacOS 9.2 ihop med firewiredisken och troligen ProTools.

Vilka råd kan jag/vi ge honom - han måste ha fixat detta innan 10 mars 2005, dvs. så är det max 2 dygn dit. Jag mailar honom trådens länk så att han kan följa upp era råd.

Tack för goda ( alla ) råd,

Olle Jonsson

Det ska väl inte vara några problem? Jag har själv hjälpt flertalet PC kompisar md deras diskar både FAT32 och NTFS. OS X klarar ju att hantera FAT32 fullt ut däremot kan OSX endast läsa NTFS inte skriva direkt.

I ditt fall så behövs det att man endast ska kunna läsa över filerna så jag ser inga problem. OS 9 klara också FAT32.

Kanske dum fråga men behöver hans mac ( kan vara en MDD eller Quicksilver) har gissningsvis inget scsii-kort... ska springa ned och fråga honom eller om våran dataservice kan ha ett sådant kort i gömorna... finns det fler råd ??? Kan det tänkas att han får problem med filerna om antalet tecken på vad filen heter överstiger X antal tecken ??

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-08 21:45
Ursprungligen av Olle@mac:

Kanske dum fråga men behöver hans mac ( kan vara en MDD eller Quicksilver) har gissningsvis inget scsii-kort... ska springa ned och fråga honom eller om våran dataservice kan ha ett sådant kort i gömorna... finns det fler råd ???

Det finns också SCSI till Firewire konverters men enklast är ju något Adaptec SCSI kort med drivrutiner till OS 9 bör ju ligga i nån kartong eller sitta i någon PC.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-08 21:54

Något av dessa Adaptec skall det vara finns drivrutiner här.

Adaptec PowerDomain 29160

PowerDomain 29160N

PowerDomain 2930

PowerDomain 2940U2W

.PowerDomain 2940UW

PowerDomain 2940W

PowerDomain 39160

PowerDomain 3940UW

Adaptec SCSI Card 2906

SCSI Connect 2906

Om det är stora AIFF-filer...

Om det är stora filer (4GB+) så har FAT32 problem med att kopiera dom. Kan ju vara bra att veta... (så slipper ni svära över det...)

Borde det inte gå brygga över FireWire? Både Macen och PC:n hade FW va? Har inte provat, men gissar att man kan föra över den vägen. Worth a shot ifall att.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-08 23:51
Ursprungligen av Thomaz Gustafsson:

Om det är stora filer (4GB+) så har FAT32 problem med att kopiera dom. Kan ju vara bra att veta... (så slipper ni svära över det...)

Det bör ju inte vara ett problem i detta fall då filerna ligger på FAT32.
"Han har 2 SCSII diskar ( ca: 9,2GB ) med AIFF filer, de lösa diskarna är FAT32-formaterade"

Jag har förtydligat rubriken i denna tråd. Läs mer här:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-09 18:39

Hur gick det Olle?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-08 21:43

Jag ser inget problem alls förutsatt att hans Mac har ett SCSI-kort och Firewire? då bör han ju få upp alla 3 diskarna på skrivbordet och sen är det bara dra och släppa hejvilt!

Vet inte men bör få besked imorgon... ljudkillen sitter inte uppe vid nyhetsredaktionen där jag annars finns...

1
Bevaka tråden