Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättstavning i OSX

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Noterar till min glädje att chatprogrammet Proteus kan använda sig av minst 11 olika länders lexikon som förefaller inbyggt i MacOSX, för mig var detta en total nyhet och kanon att man kan lägga till egna ord som den inte har, tex. orten Bollebygd. Ser ut som att den kan kolla på samtliga 11 instalerade språklexikon.. är detta en nyhet kanske, dvs. att man kan utöka sitt rättstavningsbibliotek ? Nu har jag Proteus inställt så att det stryker under ett felstavat ord och genom att hålla ned CTRL och hålla ned muspekaren på ordet så har jag en massa olika val. Kanske detta funkar även i andra program ???

Olle

Det var nytt i Jaguar att svenska rättstavningen finns med (den engelska har funnits tidigare). Eftersom denna funktion är "system wide" så kan den finnas i alla program, men programtillverkarna måste ju själva lägga in funktionen.

Jag är själv lite trött på att det bara är en browser (OmniWeb) som har detta inbyggt. Det är mycket behändigt när man skriver på forum att få texten rättstavad samtidigt.

• Medlem
  • 2004-01-19 22:48

Men når får vi norsk rettstaving da?

• Oregistrerad
  • 2004-01-20 08:53

Och när får vi välja svensk rättstavning trots att man kör menyer mm på engelska? Det vill jag ha!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-20 09:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag är själv lite trött på att det bara är en browser (OmniWeb) som har detta inbyggt. Det är mycket behändigt när man skriver på forum att få texten rättstavad samtidigt.

Safari har rättstavning inbyggt.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-20 09:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Och när får vi välja svensk rättstavning trots att man kör menyer mm på engelska? Det vill jag ha!

Bara att ta fram menyn och välja språkordlista man vill ha rättstavningen på. Det går till och med att ha alla språk samtidigt.

• Oregistrerad
  • 2004-01-20 09:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Bara att ta fram menyn och välja språkordlista man vill ha rättstavningen på. Det går till och med att ha alla språk samtidigt.

Att jag missat detta är ju nästan pinsamt. Det blir till att testa när jag kommer hem från jobbet. Gäller inställningen aktuellt program eller hela systemet?

Tack för hjälpen!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Gäller inställningen aktuellt program eller hela systemet?

Inställningen gäller för aktuellt program.

Kan tillägga att det verkar vara en funktion i Cocoa-program, och inget som Carbon har (som standard iaf...).

Kalle W mitt inlägg är från november 2002... då var det bara OmniWeb som hade hunnit bygga in rättstavningen.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-20 11:12

Sorry... Tittade inte så noga...

Däremot skulle jag vilja ha olika språk för rättstavningen i olika program, eller kanske rentav olika rättstavning för olika websidor.

Ciryon

Ciryon, har du testat alternativet "multilingual"? Den kontrollerar mot samtliga ordlistor, och resultatet är rätt behagligt. If I suddenly change språk mitt i en mening, es ist noch adäquat.

1
Bevaka tråden