Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intresse att skicka SMS från din mac?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-09 09:54

Såg en annan tråd hä på forumet om att skicka SMS från datorn. Jag håller på att utveckla ett program till OS X från vilket man ska kunna skicka SMS (via internet och inte sin egen telefon). Priset per SMS kommer antaligen att ligga mellan 50 öre och 1 krona och inte innehålla någon reklam.

Finns det något intresse för en sådan här tjänst? Kommer antagligen börja med att släppa den på svenska och engelska.

Ska programmet vara fristående med en egen adressbok eller tror ni det är bättre att intregrera med adressboken i OS X? Ska man ta en engångsavgift för programmet och sedan billigare SMS eller ska programmet vara gratis och sedan blir SMS:en lite dyrare?

Kom med synpunkter och förslag! Tjänsten/Programmet kommer antagligen att lanseras i mitten av sommaren.

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 10:00

Jag, som föredrar att ringa folk är inte din målgrupp men för att svara på dina frågor.

Givetvis ska det vara integrerat med adressboken i OS X, annars kommer jag leta upp dig och tvinga dig att skriva om det.

Programmet bör vara gratis om du ska få snurr på det tror jag. Kan ha två nivår, såsom alla mobiloperatörer. Köp det för x kronor så blir det x % billligare att skicka. Kanske........

Finns ju ett program för detta. www.hooya.se

Ett SMS kostar 0,33 SEK

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-09 10:18
Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Finns ju ett program för detta. www.hooya.se

Ett SMS kostar 0,33 SEK

Det finns flera hemsidor för ändamålet. Jag jobbar på ett program för OS X, d.v.s man ska kunna skicka ett SMS snabbt utan att behöva logga in på en hemsida.

Hooyas SMS för 0,33 kr innehåller dessutom reklam. Min tjänst ska vara helt reklamfri, d.v.s man får 160 tecken per SMS till sitt förfogande.

Istället för ett fristående program kanske du kan göra det som ett plugin/add-on till något program, förslagsvis kommande Dashboard.

http://www.apple.com/se/macosx/tiger/dashboard.html

Jag vet inte hur ni ser på saken men jag undviker att installera en massa småprogram, installerar heldre ett större som klarar av flera funktioner.

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 10:35

direkt från adressboken skall det såklart vara, är det tänkt att vara operatörbundet på något vis ?
jag kan mycket väl tänka mig köpa ett sådant program om kostnaden per sms ligger i spannet
0,50-0,80

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-09 10:42
Ursprungligen av kapton:

direkt från adressboken skall det såklart vara, är det tänkt att vara operatörbundet på något vis ?
jag kan mycket väl tänka mig köpa ett sådant program om kostnaden per sms ligger i spannet
0,50-0,80

Det kommer inte att vara operatörsbundet på något vis. Man kommer betala in pengar alt. bli fakturerad för de SMS man skickar. Det kommer alltså inte ha någon koppling till ditt mobilabonemang.

Det kommer gå att skicka SMS till alla operatörer i Sverige och till i stort sett de flesta i världen.

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 11:10

låter intresant, håll oss informerad, ställer gärna upp
och testar mot de finska operatörerna.

50 öre är max

Ursprungligen av Nodde:

Det kommer inte att vara operatörsbundet på något vis. Man kommer betala in pengar alt. bli fakturerad för de SMS man skickar. Det kommer alltså inte ha någon koppling till ditt mobilabonemang.

Det kommer gå att skicka SMS till alla operatörer i Sverige och till i stort sett de flesta i världen.

Med tanke på konkurrensen via olika nya abonnemang, så tror jag att någon köpvillighetsgräns går vid ca 50 öre. Kanske om man betalar för 250 SMS i stöten att det är OK, eller spelar det ingen roll. Hur som helst så bör du ju räkna med att vanliga SMS rasar än mer, annars står du ju där den dag de sänker.
Du bör också fokusera på att utnyttja fördelarna med att skicka SMS via datorn, som att skicka till en grupp, att spara många mallar eller expanderande förkortningar (eller se till att såna program fungerar med ditt program) och annat som gör det ännu lättare och snabbare att skicka SMS. Ju lättare desto fler SMS och mer klirr i kassan för dig/er, eller hur?

Själva köpet bör vara BUSENKELT, inte kräva att man har kort utan tillåta Paynova, bankbetalning eller Paypal (i värsta fall). Lär av befintliga tjänster som 1rstwap om hur man inte ska göra. Det ska vara lätt och ALLA ska kunna skicka.

Hittills har jag använt mig av 1rstwap som gav 50 gratis SMS per vecka förr, men efter minskning efter minskning av antalet till typ 3 som bara fungerar med vissa nummer och en krånglig köpprocess så har jag gett upp.

Jag tycker att det är helt fantastiskt hur få sajter som gör köpprocessen LÄTT. Jag har, även fastän jag har varit på nätet länge utvecklat en användarlathet som jag själv använder som guide när jag utvecklar webbplatser. Det är alla vi mesiga kunder som gör den dåliga servicen möjlig. Klaga mera på dåliga köpsajter och framför allt stöd de som du tycker är bra. Om inte annat är det kul.

Jag tror att det största generalfelet som fortfarande är högaktuellt hos alltför många, framför allt vid köp från amerikanska sajter, är att de tror att man vill ge de sitt kortnummer innan man får slutpriset med frakten inräknad. Speciellt är det irriterande vid minnesköp, då frakten kan kosta dubbelt så mycket som minnet. Helt i onödan dessutom.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-09 12:02
Ursprungligen av Micke Byström:

Du bör också fokusera på att utnyttja fördelarna med att skicka SMS via datorn, som att skicka till en grupp, att spara många mallar eller expanderande förkortningar (eller se till att såna program fungerar med ditt program) och annat som gör det ännu lättare och snabbare att skicka SMS. Ju lättare desto fler SMS och mer klirr i kassan för dig/er, eller hur?

Jo, själva tanken är ju att det ska vara så lätt och smidigt som möjligt att skicka. Därav en applikation och inte en webbtjänst. Att kunna skicka till en grupp är en möjligthet som kommer finnas. Jag hade tänkt mig att man ska kunna importera listor med mottagare så att man lätt kan göra stora kundutskick o.s.v enkelt.

Ursprungligen av Micke Byström:

Själva köpet bör vara BUSENKELT, inte kräva att man har kort utan tillåta Paynova, bankbetalning eller Paypal (i värsta fall). Lär av befintliga tjänster som 1rstwap om hur man inte ska göra. Det ska vara lätt och ALLA ska kunna skicka.

Håller helt med dig. Här finns en hel del att jobba på idag. Troligtvis kommer jag använda Paynova och så många andra liknande tjänster som möjligt. När det gäller direktbetalning från banker vet jag inte riktigt hur det går till. Jag brukar alltid irritera mig på det själv när det oftast bara är de stora bankerna som stöds (och hos dem vill man ju inte vara kund).

Tack så mycket för tipsen i alla fall! Och kom gärna med fler.

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 12:51
Ursprungligen av DeeJam:

Istället för ett fristående program kanske du kan göra det som ett plugin/add-on till något program, förslagsvis kommande Dashboard.

http://www.apple.com/se/macosx/tiger/dashboard.html

Jag vet inte hur ni ser på saken men jag undviker att installera en massa småprogram, installerar heldre ett större som klarar av flera funktioner.

Second that!
En widget är helt rätt för en dylik applikation! Integrerad med Adressboken blir det en killer!

/jensa

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-09 13:13
Ursprungligen av schmuck:

Second that!
En widget är helt rätt för en dylik applikation! Integrerad med Adressboken blir det en killer!

/jensa

Jag tror det bästa är att göra en (vanlig) applikation från vilken man kan hantera sitt konto, göra massutskick och sådana saker. Sen är det nog riktigt smidigt att koppla på en widget till applikaitonen där man bara kan skicka ett vanligt SMS enkelt.

Jag har kommit en bit på vägen men kan inte börja skriva widgets förrän jag får tag på en Tiger-relase.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-09 11:41

Ä det bara jag som inte ser finessen? Vad är felet med att skicka SMS från adressboken direkt via bluetooth till telefonen? Det är bara jobbigt med en extra tjänst att betala för och hålla reda på fakturor som ska betalas.

Skickar man så kopiösa mängder SMS att man måste spara ören är det kanske dags att kolla på nåt som heter e-mail, en fantastisk grej som funnit i många år.

• Medlem
  • Täby
  • 2005-03-09 13:58

Skulle vara intressant om programmet är gratis och sms:en kostar UNDER 69öre... då jag idag sitter på comviq abbonemang och betalar 69öre per sms... är inte villig att betala mer för att kunna skicka från min mac istället för från telefonen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 14:03

Vem blir avändare, dvs vad står det i sms:et kommer det att stå mitt namn
tex:

Tangen

?

och i så fall, kan man från mobilen svara till mig på min dator så att det kommer upp på datorn
?

/Tangen

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-09 15:28
Ursprungligen av Tangen:

Vem blir avändare, dvs vad står det i sms:et kommer det att stå mitt namn
tex:

Tangen

?

och i så fall, kan man från mobilen svara till mig på min dator så att det kommer upp på datorn
?

/Tangen

Som det ser ut nu så kommer man få välja ett mobilnummer som står som avsändare. Om man skickar ett SMS från datorn så ser det alltså ut som en mobil har skickat det. Alternativt så har man bara ett namn som avsändare men då går det ju inte att svara på SMS:et.

Om det finns stort intresse av att man även ska kunna ta emot SMS till programmet så har jag även funderat över att implementera det.

Just nu så är jag mest nyfiken på om det finns någon marknad och i så fall vad folk vill ha.

• Medlem
  • 2005-03-09 16:01
Ursprungligen av Nodde:

Som det ser ut nu så kommer man få välja ett mobilnummer som står som avsändare. Om man skickar ett SMS från datorn så ser det alltså ut som en mobil har skickat det. Alternativt så har man bara ett namn som avsändare men då går det ju inte att svara på SMS:et.

e-postadress?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 15:57

Ok ...

vad man vill ha -
en liten floating app, som iChat size -
som man kan skicka och ta emot meddelanden från/till -
och till ett rimligt pris - kan vara prepaid med PayPal / Paynova / kort eller liknande -
men faktura som option till företag kanske
enkelt typ ca 50Öre / SMS - och appen ska vara gratis
Vettigt ?

/Tangen

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-09 16:53

Personligen tycker jag idén låter ruskigt het. Programmet i sig bör vara gratis och att man istället betalar per skickat sms. Det där med att välja avsändartelefonnummer låter dock lite obehagligt... Kan man välja att skicka så det ser ut som någon annan är avsändare?

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-09 18:44
Ursprungligen av Kellogs:

Om det är SMS Mac du syftar på så har jag sett det. Han tar dock ganska bra betalt per SMS. Jag hade tänkt mig typ halva priset.

Uhmm, inte för att regna på paraden, men det kan man redan göra med iChat...

Öppna iChat, tryck äpple-n för en ny conversation, under Participants, tryck på +och skriv in mobil nummret.. Voila, nu kan man skriv ett meddelande och det går till mobilen. Den som får meddelandet kan svara på det, och det går tillbaka till iChat..

See bifogade bilder ....

Hmmm, och det fungerar kanske bara med mobiler i USA, känner ingen med mobil telefon i Sverige, så jag kan inte prova.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-09 18:54
Ursprungligen av Christian Hansson:

Uhmm, inte för att regna på paraden, men det kan man redan göra med iChat...

Öppna iChat, tryck äpple-n för en ny conversation, under Participants, tryck på +och skriv in mobil nummret.. Voila, nu kan man skriv ett meddelande och det går till mobilen. Den som får meddelandet kan svara på det, och det går tillbaka till iChat..

See bifogade bilder ....

Hmmm, och det fungerar kanske bara med mobiler i USA, känner ingen med mobil telefon i Sverige, så jag kan inte prova.

Jag lyckas inte få detta att fungera. Kostar det något? Vore intressant att veta om det fungerar i Sverige.

Ursprungligen av Nodde:

Jag lyckas inte få detta att fungera. Kostar det något? Vore intressant att veta om det fungerar i Sverige.

Skicka mig ett svenskt mobil nummer i email , chansson kanelbulle ipluris.com som du har så skall jag prova härifrån.. (Port Orchard, Washington)

Det kostar ingentin att skicka dom från iChat ... (vilket är tur eftersom min sambo skickar mig 10 till 20 om dagen .. <laugh>, vilket hon inte fått göra om det hadde kostat något ...)

<CMH/>

1
Bevaka tråden