Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stort dokument i Quark 6.5

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick ett telefonsamtal från en av våra formgivare, hon berättade att en 60-sidig katalog gjord i Quark 6.5 nu var uppe i över 450MB.... är det normalt eller har vi missat någon inställning?

Mvh / Peter

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 12:50

Prova att spara som det kanske gör filen mindre.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Prova att spara som det kanske gör filen mindre.

Janne

Tyvärr så hjälpte det inte (funkade bra på PageMaker-tiden iaf), fler förslag?

• Medlem
  • 2005-03-09 13:30

Dokumenten blir tyngre om man använder full upplösning på bilderna. Att inte använda OPI på större jobb kan bli lite jobbigt...

Jag jobbar aldrig med originalbilderna i layouter, så jag kan inte säkert säga att det beror på detta, men det är min gissning i alla fall.

450MB på 60 sidor är väl inte så blodigt förresten? Låter ganska normalt när jag tänker efter.

Ursprungligen av stfm:

450MB på 60 sidor är väl inte så blodigt förresten? Låter ganska normalt när jag tänker efter.

Nej, inte om det vore hela mappen som vägde det, men det är ju dokumentet som är åt h-vete för tungt

• Medlem
  • 2005-03-09 13:52
Ursprungligen av powerpete:

Nej, inte om det vore hela mappen som vägde det, men det är ju dokumentet som är åt h-vete för tungt

Jag brukar inte göra 60-sidiga dokument. Quark är inte riktigt gjort för det, och det blir bara jobbigt för alla inblandade. Det bästa är att klippa upp det i max tiosidiga dokument.

Ursprungligen av stfm:

Jag brukar inte göra 60-sidiga dokument. Quark är inte riktigt gjort för det, och det blir bara jobbigt för alla inblandade. Det bästa är att klippa upp det i max tiosidiga dokument.

Nja, vi tar helst "hela" dokument men är det tvunget så får dom gärna dela upp dom i 4, 8, 16 eller 32 sidor för tryckpressens skull.

Jag får nog be henne dela upp det här jobbet iaf.

• Medlem
  • Haparanda
  • 2005-03-09 13:40

Tyvärr är Quark i både v 6.1 och 6.5 dåliga på att läsa vissa jpg-bilder. Av någon j-a anledning "infogas" bilderna i dokumentet och adderar sin egen storlek till dokumentet.

Exempelvis så kan ett dokument med 10 bilder som är tagna direkt från en digitalkamera (utan omsparning) väga 60 MB. Öppna bilderna i Psh, Spara som och montera in de nya bilderna. Helt plötsligt har dokumentet krympt till sex-sju MB.

Jag höll ett föredrag på Dagsvara och skällde då på Quark om just detta. Marie von Segelbadens kollega menade att det beror på att kamerorna sparar felaktiga bilder. Skitsnack menar jag, detta är ett problem som uppkommit i ny version och som Quark måste reparera.

Tjejen har bara OPI-bilderna att tillgå, vi sitter på dom högupplösta här på huvudkontoret. Vi kör med FullPress OPI-server från Xinet och vi har inte märkt detta problem innan.

Fler förslag?

• Medlem
  • 2005-03-09 13:51
Ursprungligen av powerpete:

Tjejen har bara OPI-bilderna att tillgå, vi sitter på dom högupplösta här på huvudkontoret. Vi kör med FullPress OPI-server från Xinet och vi har inte märkt detta problem innan.

Fler förslag?

Jag tror inte att det är onormalt, faktiskt. Dokumenten blir stora med bilder, vare sig man har högupplösta eller inte. Mina uppslag i tabloid brukar ligga på 30-50MB... A4, eller "magasin-format", borde väl hamna på drygt hälften, eller mer beroende på hur mycket bilder det är.

EDIT: Mina dokument verkar ligga på mellan 20-30MB, och när jag använde Quark 4 var de runt 15MB... viss skillnad alltså.

• Medlem
  • 2005-03-09 14:22

Quarkdokument har åtminstone tidigare blivit kraschbenägna när de blir för tunga. De kan då bli totalt korrupta, så man får göra om dem från början. Jag råkade ut för det med ett 30-40 sidigt dokument, och det kändes halvkul. Sedan dess gör jag aldrig så stora dokument om det går att undvika.

På den tiden hade man 128MB i RAM, så det var nog en bidragande faktor till att dokumenten kraschade. Jag vet inte hur det ligger till med Quark 6 och OS X.

1
Bevaka tråden