Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.mac mail, bra/dåligt?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-18 08:18

Jag har en gammal teliamail som nu inte funkar längre då jag sitter med bostream, jag kan ta emot men inte skicka..
Tänkte då att .mac-mail vore en lösning, har dock några frågor:

-Måste man använda webgränssnittet eller kan man köra det i mail?
-Kan man använda backupprogrammet i .mac till externa HD:s
-Är mailet och allt annat i .mac lika segt som idisken är?

Tack för eventuella svar...

Jag kör .Mac. Trögheten i Idisk är ett minne blott (f.o.m. 10.2). Har inte provat backup men infon på .macsidan verkar uttömmande. IMAP eller pop3 plus webmail att välja å. Jag jobbar på tre macar plus en windos. så jag kombinerar imap på macarna med vävpost på win. Har alltid allt som skickats till mig tillgängligt utan att behöva webmaila jämnt. Hittils nöjd. Betalar inte för något internet i övrigt. Jag tycker tjänsten är bra.
´snus

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: diddi:
Jag har en gammal teliamail som nu inte funkar längre då jag sitter med bostream, jag kan ta emot men inte skicka..

Kan du inte nyttja bostreams smtp och sätta ditt reply-to till Telia-adressen?

(Försöker inte på något sätt hindra dig att shoppa .Mac...)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-18 09:17

Backup funkar bara till iDisk, CD eller DVD.

Om du POPar till .mac så måste du ha en egen smtp-server för att skicka, de tillhandahåller endast POP.

POPa Telia-mailen borde väl funka trots att du sitter på annat nät, det är väl bara smtp som är låst, eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-18 10:52

Du kan ju använda Telia Web-mail !

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: diddi:
Jag har en gammal teliamail som nu inte funkar längre då jag sitter med bostream, jag kan ta emot men inte skicka..
Tänkte då att .mac-mail vore en lösning, har dock några frågor

Du kan testa det gratis i 60 dagar. Jag tycker det var värt pengarna. iDisk är ok om du har senaste versionen av Mac OS X.

  • Medlem
  • 2003-02-18 12:49

home.se är gratis och ganska prisvärd

Stödjer POP3, IMAP och webmail. Nackdelen (eller fördelen om man snackar gratismail) är att brevlådan rymmer endast (hela) 10 mb och man kan ta emot enskilda mail på max (så mycket som) 5 mb. Går att utöka till 50 mb.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-18 16:29

"Kan du inte nyttja bostreams smtp och sätta ditt reply-to till Telia-adressen?"

Det hade varit det bästa.
.Mac är inte intressant om inte backupen funkar.
Webmail via Telia eller någon annan webmail duger inte heller.
Om det går att lösa som du säger Tomaz, hade det varit det ultimata.
Kan jag då skicka mina Telia mail via Bostreams utgående server?
Eller har jag missuppfattat det. Menar du kanske att jag skaffar en mail-adress hos Bostream som jag skickar från, och använder min gammla för att ta emot?

Det ingår möjlighet att skicka via deras smtp-server i alla Bostream-abonemang. (De har glömt att skriva att man skall ställa in det i installationsinstruktionerna för Mac. Däremot står det om du bläddrar tillbaks några sidor i instruktionerna du fått från Bostream till PC-sidorna.) Jag använder en av Bostreams smtp-servrar till min Algonetadress och det går alldeles utmärkt. Jag använder mail.goteborg.bonet.se och de är egentligen inte regionala, så den kan du också använda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-18 16:52

Perfekt Johannes.
Jag bor nämligen i Göteborg sen i söndags så det funkade alldeles utmärkt.
Tack för hjälpen.

Vassego. Jag upptäckte själv smtp-serverns inställnignar av en slump och har därefter hjälpt två andra mac-användare innan dig, som inte heller hittade hur man gjorde.

Hade oxå samma problem.. Jag ringde precis telia. Jag fick en egen smtp. server som jag kunde skicka med.. Ring dem och så fixar nog de det till dig oxå. Hade man pc gick det att tinga en ip för mailen. I dos promten tydligen. Mer vet jag inte. Nu kan jag skicka mail. Har glocalnets adsl..

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: diddi:
Jag har en gammal teliamail som nu inte funkar längre då jag sitter med bostream, jag kan ta emot men inte skicka..
Tänkte då att .mac-mail vore en lösning, har dock några frågor:

-Måste man använda webgränssnittet eller kan man köra det i mail?
-Kan man använda backupprogrammet i .mac till externa HD:s
-Är mailet och allt annat i .mac lika segt som idisken är?

Tack för eventuella svar...

Har varit med om liknande.. Grejjen är att du måste byta från telias SMTP server till bostreams SMTP.. det gör du i mail.app..

/ Oliver

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Om du POPar till .mac så måste du ha en egen smtp-server för att skicka, de tillhandahåller endast POP.

Hmm, mycket snack om SMTP här, men ovan går jag inte med på. Jag har redan sedan iTools-tiden använt Apples smtp (smtp.mac.com). Funkar svinbra... jag mejlar ut var jag än sitter med min iBook. Den kräver dock authentification.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-19 22:01

diddi,

Citat:

citera:
.Mac är inte intressant om inte backupen funkar.

Backupen funkar med iDisk, och iDisk är en del av .Mactjänsten. 100MB nätdisk.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden