Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandajämförelse i flops mellan x86 & PPC

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-09 17:04

Att gämföra x86 och ppc är ju lite svårt. men kan man uppskatta antal flops på en g4/g5 av något slag med en amd 64? Har kikat runt men inte hittat något gämförbart

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 18:44

Flops är nog den minst givande redovisningsformen av alla.

Men i teorin så har en G5:a 3*Nghz=XGFlops

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 19:07

Rätta mig om jag har fel men Gigaflop är bara ett mått på flytalsoperationer. I verkliga livet så jobbar en processor med mycket mer än så. Att försöka mäta med flops är som att mäta hur bra en bil är genom accelerationen på grusväg.

Det enda måtet jag tycker fungerar är hur snabb man upplever sin dator(Hårdvara + mjukvara) vilket dock är betydligt svårare att mäta än flops.

//Erik

Jag har förtydligat rubriken i denna tråd. Läs mer här:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

• Medlem
  • 2005-03-09 23:09
Ursprungligen av emilsson:

Flops är nog den minst givande redovisningsformen av alla.

Men i teorin så har en G5:a 3*Nghz=XGFlops

Beror väll på det, jag undrade skillnaden mellan x86 (exempel amd 64 3200+ 754) och en g4/g5 av något slag. Jag undrade inte vilken dator som är snabbast i en specifik operation.

Ursprungligen av ergu:

Rätta mig om jag har fel men Gigaflop är bara ett mått på flytalsoperationer. I verkliga livet så jobbar en processor med mycket mer än så. Att försöka mäta med flops är som att mäta hur bra en bil är genom accelerationen på grusväg.

Det enda måtet jag tycker fungerar är hur snabb man upplever sin dator(Hårdvara + mjukvara) vilket dock är betydligt svårare att mäta än flops.

//Erik

Det är helt riktigt, dock är det så att vissa operationer arbetar just med flyttal och skulle finna det intressant att veta om skillnanden mellan en g4/g5 och en amd 64 processor, låt oss säga en 3200+ 754. Givetvis är det ju annan hårdvara/mjukvara som man måste ta hansyn till

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 23:47

En Athlon64 klarar i teorin 4*NGHz=XGFlops med det förutsatt att endast två av dom är multiplikation eller division och dom två andra är simplare processer (t.ex. addition)

G5:an och Athlon64 är nog rätt jämna i prestanda sett på det stora hela.

1
Bevaka tråden